У статті розглядаються копінг-стратегії батьків як індивідуальні способи подолання проблемних ситуацій та стресових впливів, пов’язаних із вихованням підлітків. Презентовано аналіз зарубіжних і вітчизняних досліджень щодо проблеми копінг-поведінки особистості, а також проблеми батьківського виховання у підлітковий період. Проаналізовано основні підходи до вивчення проблеми копінгу: его-орієнтований, диспозиційний, динамічний. За результатами теоретичного дослідження презентовано розроблену модель феномену копінгу, яка включає основні категоріальні та типологічні позиції щодо його розуміння: структуру копінг-процесу, чинники та копінг-ресурси, а також основні функції копінг-поведінки. Подано короткий огляд психологічних досліджень, присвячених проблемі підвищення ефективності копінг-стратегій та особливостей їх формування серед різних цільових груп, зокрема педагогів. Висвітлено короткий аналіз результатів емпіричного дослідження індивідуальних способів подолання батьками стресових ситуацій, пов’язаних із вихованням підлітків та їх індивідуально-психологічних властивостей: рефлексивності, емпатійності, рівня саморегуляції, ціннісних орієнтацій та типу батьківського ставлення. Виявлено взаємозв’язки між особливостями батьківських копінг-стратегій та їх індивідуально-психологічними властивостями. Презентовано програму розвитку ефективних копінг-стратегій батьків, яка розроблена відповідно до моделі розвитку ефективних копінг-стратегій батьків у вихованні підлітків та спрямована на гармонізацію когнітивно-рефлексивного, емоційно-ціннісного та поведінково-регулятивного компонентів копінг-поведінки батьків з урахуванням психологічних умов її розвитку. Програма складається з 4 модулів, що вміщують 11 занять. Доцільність програми обґрунтовано та підтверджено результатами формувального експерменту. Констатовано, що підвищення ефективності батьківських копінг-стратегій засобами соціально-психологічного тренінгу є можливим завдяки розвитку навичок рефлексії, емпатії, саморегуляції, роботі з ціннісними орієнтаціями батьків, а також завдяки розширенню репертуару ефективних батьківських копінг-стратегій у вихованні підлітків.
The article considers parents’ coping strategies as individual ways of overcoming problematic situations and stressful influences related to adolescent upbringing. Foreign and domestic researches on the problem of coping behavior of the individual, as well as the problem of parental upbringing in adolescence have been studied. The main approaches to the study of coping problem have been analyzed: ego-oriented, dispositional, dynamic. According to the results of theoretical research, the developed model of the phenomenon of coping is presented, which includes the main categorical and typological positions on its understanding: the structure of the coping process, factors and coping resources, as well as the main functions of coping behavior. A brief overview of psychological research on the problem of improving the effectiveness of coping strategies and the peculiarities of their formation among various target groups, including teachers is introduced. A brief analysis of the results of an empirical study of individual ways of parents to overcome stressful situations related to the upbringing of adolescents and their individual psychological characteristics (reflexivity, empathy, level of self-regulation, values and type of parental attitude) is presented. The interrelationship between the peculiarities of parental coping strategies and their individual psychological properties are revealed. The development program of effective parent coping strategies is presented. The program consists of 4 modules containing 11 classes. The expediency of the program is substantiated and confirmed by the results of the formative experiment. It was stated that improving the effectiveness of parental coping strategies through socio-psychological training is possible through the development of skills of reflection, empathy, self-regulation, working with parents’ values, as well as expanding the repertoire of effective parenting coping strategies in educating adolescents.