У статті проаналізовано наукові дослідження тифлопсихології та тифлопедагогіки, що стосуються питань
корекційної спрямованості освітнього процесу у спеціальних закладах та закладах з інклюзивною формою навчання. Установлено фундаментальні дослідження щодо корекції та компенсації порушеного зору. Визначені принципи
корекційної роботи (індивідуального та диференційованого підходів; єдності педагога і дитини; поєднання педагогічного та лікувального впливів). Звертається увага на те, що на сучасному етапі в тифлопедагогіці розробляються два основні напрями вирішення проблеми надання корекційної допомоги учням із порушеннями зору – корекційний вплив здійснюється безпосередньо у процесі навчання під час вивчення навчальних предметів інваріантної складової частини навчального плану та включення у практику роботи спеціальних та інклюзивних закладів освіти корекційних
занять (варіативна складова частина типового навчального плану). Визначено основні завдання корекційної роботи
на основних уроках (української мови та літературного читання, математики, природознавства); вказано на необхідність реалізації корекційних завдань (в основному корекція вторинних відхилень у формуванні особистості) й у процесі
виховної роботи. Проаналізовано типові освітні програми початкової освіти та загальної середньої освіти ІІ ступеня
для дітей з особливими освітніми потребами, визначено в них корекційний складник. На основі аналізу науково-методичної літератури із проблеми дослідження зроблено висновки, що проблема надання корекційної допомоги учням із
порушеннями зору досить широко представлена в наукових працях, але в основному всі вони стосувалися організації
та проведення корекційної роботи з дітьми, які відвідують спеціальні заклади освіти для дітей із порушеннями зору,
де є відповідні фахівці та матеріально-технічна база. Залишається поза увагою науковців питання щодо механізмів
урегулювання та надання якісних корекційних послуг дітям із порушеннями зору, які не відвідують спеціальні заклади
освіти. Подальше дослідження спрямоване на визначення організаційно-педагогічних умов надання корекційної допомоги учням із порушеннями зору в умовах інклюзивного навчання.
The article presents an analysis of scientific researches in psychology and pedagogy for blind and visually impaired concerning
the issues of intervention orientation of learning process in special and inclusive education schools for children with visual
impairments. We have identified basic researches on intervention and visual impairment compensation. We have determined
intervention principles (differentiated approach, principle of a teacher-child unity, combined impact of teaching and therapy);
the authors emphasize that implementation of intervention principle of combined impact of teaching and therapy in inclusive
education schools is unobtainable due to lack of essential facilities and resources, relevant personnel, and it is not provided by
the Concept of Inclusive Education. The authors draw attention to the fact that at the current stage two major directions in solution
to the problem of intervention to support pupils with visual impairments are developed in pedagogy for blind and visually
impaired: intervention influence is realized directly in the process of teaching general educational subjects and during intervention
lessons incorporated into practices of special and inclusive education schools (spatial orientation, language immersion,
development intervention, social guidance, remedial gymnastics, eurhythmics). The article defines the main tasks of intervention
during basic general education lessons: the Ukrainian Language, Mathematics, Environmental Studies. Moreover, the authors
underline the fact that during basic general education lessons intervention can be aimed at three directions: mental health
development intervention, physical fitness intervention and intervention on visual functions. We have analyzed typical primary
education and general secondary education (Level II) programs for children with special educational needs and identified
their intervention component. We have made conclusions that intervention and pedagogical work with children with various
visual impairments should be aimed at efficient use of maintained systems and functions capable of undertaking compensation
and intervention load, targeted capacity-building of mental processes responsible for stages of mastering knowledge, skills
and respective educational level of children, their successful integration into society