У статті автором проаналізовані теоретичні засади, які слугують підґрунтям для побудови моделі системи ціле-
спрямованого розвитку правової компетентності педагогічних працівників економічних коледжів. Досліджено сутність та роль моделювання в наукових розвідках, види моделей, вимоги до їх побудови, етапи та принципи цього процесу. Зазначено, що моделювання є одним із найдієвіших методів педагогічного дослідження явищ у соціальних системах,
що дає змогу спрогнозувати розвиток освітнього процесу в контексті досягнення конкретного кінцевого результату.
Констатовано, що моделювання розглядається як процес вивчення об’єкта пізнання шляхом створення та дослідження його моделі, яка замінює оригінал, а під моделлю розуміється аналог (копія оригіналу), який на певних умовах відтворює структуру і деякі властивості оригіналу, що цікавлять дослідника.
До основних видів моделей віднесено: прогностичну, концептуальну, інструментальну, моніторингу, рефлексивну. Серед типів визначено базові: змістові, структурні та функціональні; похідні: структурно-змістові, структурно-функціональні та функціонально-змістові. Під час розроблення моделі досліджуваного явища необхідно врахову-
вати основні вимоги та принципи педагогічного моделювання (доцільності, цілеспрямованості, результативності,
ієрархічності, реальності побудови моделі тощо).
Зазначено, що відповідно до напрацювань педагогічної науки доцільно виокремити такі структурні компоненти
моделі розвитку досліджуваного явища: методологічно-цільовий, змістовий, технологічний і оцінювально-результативний.
Модель розвитку правової компетентності педагогічних працівників економічних коледжів має відображати
істотні структурні компоненти цього процесу, а також характер зв’язків між ними.
In the article the author analyses the theoretical principles that serve as a basis for projecting the model of the system
of purposeful developing legal competence of economic colleges’ teaching staff. The essence and role of modelling in scientific
researches as well as the types of models, demands for their projecting, stages and principles of this process are studied. It is
noted that modelling is one of the most effective methods of pedagogical research of the phenomena in social systems, which
allows to predict the development of educational process in the context of achieving specific end result.
It is stated that modelling is considered as a process of studying the object of knowledge by constructing and studying its
model, which replaces the original, and the model is an analogue (copy of the original), which under certain conditions reproduces
the structure and some properties of the original.
The main types of models include: prognostic, conceptual, instrumental, monitoring, reflective. Among the types the basic
ones: contextual, structural and functional and the derivatives: structural-contest, structural-functional and functional-contest
are defined. While projecting the model of the studied phenomenon the basic requirements and principles of pedagogical modelling
(expediency, purposefulness, effectiveness, hierarchy, reality of model construction, etc.) should be taking into account.
It is noted that according to the achievements of pedagogical science the following structural components of the model
of developing the studied phenomenon: methodological-target, content, technological and evaluation-effective should be identified.
The model of the system of purposeful developing legal competence of economic colleges’ teaching staff should reflect
the essential structural components of this process, as well as the nature of the relations between them.