У статті розкрито питання важливості правового виховання підлітків у громадських об’єднаннях, визначено
міжнародні і національні документи, що регламентують цей процес. Автор наголошує, що правова вихованість під-
літків є суспільним феноменом. Цей феномен пов’язаний із правовою свідомістю людини і правовою культурою, що
склалася в нашій державі.
Автор у статті зосереджується на проблемних питаннях, що пов’язані з критеріальною базою правової вихова-
ності підлітків у громадських об’єднаннях, характеризує критерії (когнітивний, ціннісно-мотиваційний, поведінковий)
та відповідні показники. Когнітивний критерій розкрито через такі показники, як: теоретичні знання про право, пра-
вопорядок у суспільстві, усвідомлення значущості правопорядку для життя людини в соціумі, у позаосвітніх соціальних
середовищах, наявність образного правового мислення відповідно до вікового періоду, визнання різноманітних правових
систем у різних суспільствах, прогнозування наслідків правової та протиправної поведінки. Ціннісно-мотиваційний
критерій автором розкрито через такі показники, як: розуміння правових цінностей, визнання власної правово-ствер-
джувальної діяльності цінністю, наявність мотивації до служіння правовому суспільству, інтерес до вимог правової
поведінки, що спрямована на підтримання правопорядку з урахуванням свободи людини. Показниками поведінкового
критерію є: вміння розрізняти правову та протиправну поведінки, наявність досвіду правової поведінки, участь у пра-
вовиховній та правоосвітній діяльності громадських об’єднань, рухів, громадських організацій, вміння контролювати
себе, вміння налагоджувати відносини з іншими людьми на засадах наявної правової системи суспільства.
У статті охарактеризовано рівні правової вихованості підлітків у громадських об’єднаннях (високий, середній,
низький), розкрито їх якісні характеристики відповідно до визначених критеріїв і показників.
The author reveals the issue of the importance of legal education of adolescents in public associations, takes into account
the international and national documents governing this process. The author emphasizes that the legal upbringing of adolescents
is a social phenomenon. This phenomenon is related to the legal consciousness of man and the legal culture that has
developed in our country.
The author focuses on the problematic issues related to the criteria base of legal education of adolescents in public associations,
characterizes the criteria (cognitive, value-motivational, behavioral) and relevant indicators. The author reveals the cognitive
criterion through such indicators as theoretical knowledge of law, law and order in society, awareness of the importance
of law and order for human life in society, in extracurricular social environments, the presence of figurative legal thinking
according to age, recognition of different legal systems in different societies, legal and illegal behavior. The author reveals
the value-motivational criterion through such indicators as understanding of legal values, recognition of one’s own law-affirming
activity as a value, motivation to serve a legal society, interest in the requirements of legal behavior aimed at maintaining
law and order while respecting human freedom. The author defines indicators of behavioral criteria: the ability to distinguish
between legal and illegal behavior, experience of legal behavior, participation in legal and educational activities of public
associations, movements, public organizations, the ability to control themselves, the ability to establish relationships with others
based on existing legal system.
The article describes the levels of legal education of adolescents in public associations (high, medium, low), reveals their
qualitative characteristics in accordance with certain criteria and indicators.