Українське суспільство орієнтується на європейську інтеграцію, демократичні
цінності й традиції, тому формує запити до держави на забезпечення демократичної
освіти. З 2018 р. Міжнародна фундація виборчих систем (IFES) розпочала проєкт із
впровадження в освітні програми закладів вищої освіти України навчального курсу для
активного громадянства «Демократія: від теорії до практики». Досвід викладання цього
курсу як інтегрованого обов’язкового курсу з демократії для всіх спеціальностей у
Сумському державному університеті може бути корисним для закладів вищої освіти
України. Метою статті є створення теоретичної моделі для посилення результативності
навчання демократичним цінностям, принципам і механізмам демократичної участі шляхом
розширення обсягу знань про функції держави в демократичному суспільстві. Комплекс
застосованих методів охоплює аналіз, синтез, узагальнення, порівняння для виявлення точок
можливого перетину знань про функції держави зі структурою курсу, що запропонована
IFES. Історико-генетичний та структурно-функціональний методи використані для
інкорпорування необхідних знань про функції держави у базові структурні блоки курсу.
Впровадження інтегрованого навчального курсу з демократії в програми підготовки
закладів вищої освіти України розглядається як можливий і необхідний спосіб формування у
студентської молоді громадянських компетентностей. Виявлено фактори зовнішнього та
внутрішнього впливу на змістовне наповнення курсу з демократії. Ці фактори сприяють
перенесенню глобального контексту захисту демократії на структуру курсу, вимагають
інтегрованого навчання, впливають на переважання в методиці викладання діяльнісного
компонента над когнітивним. Висновки дослідження показують важливість гарантування
та забезпечення державою громадянських компетентностей в освітніх програмах закладів
вищої освіти, обґрунтовану потребу впровадження в інтегрований курс із демократії моделі
розмежування функцій і функціонування держави для навчання відповідальному
демократичному громадянству. Основою успішного здійснення державою функції
демократичної освіти має стати поглиблення співробітництва з іншими зацікавленими
сторонами освітнього процесу.
Ukrainian society is focused on European integration, democratic values, and tradition.
Therefore, it forms the requests to the state to ensure democratic education. Since 2018, the
International Foundation for Electoral Systems (IFES) has begun implementation of a training
course for active citizenship «Democracy: from Theory to Practice» in the educational programs of
Ukrainian higher educational institutions. The experience of teaching this course as an integrated
compulsory course in democracy for all specialties at Sumy State University can be useful for
higher educational institutions in Ukraine. The purpose of this article is to create a theoretical
model to enhance effectiveness of teaching the democratic values, principles, and mechanisms of
democratic participation by increasing knowledge about the functions of the state in a democratic
society. The research methods complex that applied covers the analysis, synthesis, generalization,
comparison for to identify the points where knowledge of the functions of the state can intersect
with the course structure proposed by IFES. The methods of the historical-genetic, structural and
functional analysis were used to incorporate the necessary knowledge about functions of the state
into the basic structural blocks of the course. The introduction of the integrated democracy course
in the educational curricula of higher educational institutions in Ukraine is considered as a
possible and necessary way of forming civic competencies among student youth. The external and
internal factors that impact on the democracy course content have been identified. These factors
contribute to the transfer of the global context of protecting democracy to the structure of the
course, require integrated training, impact the predominance of the activity component in teaching
methods over cognitive. The conclusions of the study show the importance of the state in ensuring
civic competencies in the educational curricula of higher education institutions. The need to include
knowledge of the functions and functioning of the state into the model of the training democracy
course for responsible citizenship has been proven. The basis for the successful exercise by the state
of the function of democratic education should be enhanced cooperation with other stakeholders in
the educational process.