Доведено, що референдум є формою безпосередньої демократії, через яку здійснюється
народне волевиявлення в Україні. З прийняттям у січні 2021 р. нового закону «Про
народовладдя через всеукраїнський референдум» відкриваються нові перспективи та
політичні проблеми практичної реалізації участі громадян у законодавчому процесі України.
Закон є потужним засобом, який дозволяє встановити законодавчу основу для проведення
всеукраїнського референдуму, що охоплює конституційні поправки, міжнародні договори та
інші законодавчі положення. Згідно з новим законом громадяни України є суверенними
учасниками всеохоплюючого політичного процесу, що є чинником зміцнення в Україні
принципів народовладдя. При подальшій розробці механізмів національно-державного
самовизначення необхідно враховувати певні ризики, пов’язані з інститутом референдуму,
бажанням правлячої еліти або різних груп впливу реалізувати популістські рішення.
Інноваційність Закону України «Про народовладдя через всеукраїнський референдум»
полягає у визначенні можливості запровадження електронних голосувань та інших процедур
під час організації та проведення всеукраїнського референдуму. З метою забезпечення
організації та проведення всеукраїнського референдуму закон передбачає створення
автоматизованої інформаційно-аналітичної системи щодо забезпечення електронного
голосування. На основі вивчення зарубіжного досвіду та законодавства було розроблено
автоматизовану інформаційно-аналітичну систему, яка покликана убезпечити від
маніпуляцій з підписами. Однак в статті доведено, що процедура електронного голосування має ще доопрацьовуватися та врегульовуватися. Необхідно посилити технічне забезпечення
захисту персональних даних виборців і системи для електронних голосувань від хакерських
атак й інших несанкціонованих втручань. Також важливо встановити надійні механізми
захисту громадян України від маніпулювання їх свідомістю. Необхідні конкретні заходи, що
врегулюють діяльність ЗМІ, забезпечать їх вільну роботу та захистять від
несанкціонованого втручання в їх діяльність.
It is proved, that a referendum is a form of direct democracy through which the expression of
the will of the people in Ukraine is carried out. With the adoption in December 2021 of the new
Law of Ukraine «On Democracy through All-Ukrainian Referendum», new prospects and political
problems are opening up for the practical implementation of citizens' participation in the legislative
process of Ukraine. The Law «On Democracy through All-Ukrainian Referendum» is a powerful
tool for establishing the legislative basis for all-Ukrainian referendum, which covers constitutional
amendments, international treaties and other legislative provisions. According to the new law, the
citizens of Ukraine are sovereign participants in the comprehensive political process, and are a
factor in strengthening the principles of democracy in Ukraine. When further developing the
mechanisms of national-state self-determination, it is necessary to consider certain risks associated
with the institution of a referendum, the desire to implement populist decisions by the ruling elite or
various groups of influence.
The innovativeness of the law «On democracy through all-Ukrainian referendum» is to
determine the possibility of introducing electronic voting and other procedures during the
organization and conduction of an all-Ukrainian referendum. In order to ensure the organization
and conduction of an all-Ukrainian referendum, the law provides for the creation of an automated
information and analytical system to ensure electronic voting. Based on the study of foreign
experience and legislation, an automated information and analytical system was developed, which
is designed to prevent from manipulations with signatures. However, the electronic voting
procedure still has to be finalized and regulated. It is necessary to strengthen the technical support
for the protection of personal data of voters and the system for electronic voting from hacker
attacks and other unauthorized interventions. It is also necessary to establish reliable mechanisms
to protect citizens of Ukraine from manipulating their consciousness. Specific measures aimed to
regulate the activities of the media, ensure their free work and protect them from unauthorized
interference in their activities are required.