Масштаби діяльності Організації Об'єднаних Націй (ООН) актуалізують
політологічні дослідження у цій сфері. Увагу акцентовано на органах, що відповідають за
підвищення ефективності зусиль ООН в інформаційній сфері. Зокрема Департаменті
глобальних комунікацій (ДГК), що займається поширенням інформації на базі традиційних і
сучасних платформ. Представництва Департаменту в шістдесяти країнах дозволяють
поширювати серед мільйонів людей інформацію, спрямовану на активізацію роботи
приватного й державного секторів, громадянського суспільства і держав-членів.
Діяльність ДГК ООН на сучасному етапі проаналізувано за допомогою
загальнонаукових принципів дослідження, через системний і логіко-аналітичний методи,
історичний підхід. У статті розглянуто процес реформування ДГК. Реформи дозволили
краще задовольнити комунікаційні потреби ООН в ХХІ ст., а в умовах мінливого
інформаційного середовища Департамент прагне оперативніше й активніше інформувати
людей у всьому світі про заходи ООН, зрозумілими їм мовами. Дослідження показує, що
реформи носять міжсекторальний характер і включають в себе зміцнення стратегічного
планування та координацію у сфері комунікації, акцент на партнерські відносини,
мобілізацію ресурсів, інновації, а також ефективніше використання навичок і досвіду
співробітників. Заходи проводяться в рамках трьох підпрограм: стратегічні комунікаційні
послуги, служби новин, а також інформаційне обслуговування та послуги з обміну знаннями.
Досліджено важливі ініціативи ДГК щодо сприяння цілям в області сталого розвитку,
залучення засобів масової інформації, роботи з молоддю, співпраці з академічними колами,
випуску публікацій та ін. Висвітлено велику інформаційну роботу, що проводиться
Департаментом в галузі сприяння миру і безпеці у світі. Розглянуто роботу мережі
Інформаційних центрів та служб ООН. Значна увага приділяється використанню
соціальних мереж як виключно важливої платформи для охоплення глобальної аудиторії.
Узагальнюється, що облікові записи Департаменту в соціальних мережах всіма мовами
привертають все більше нових передплатників, в тому числі в мережах «Фейсбук»,
«Інстаграм», «Твіттер», «ВіЧат», «Вейбо» та ін. Велика кількість користувачів відвідує й
веб-сайт ООН. Цифровий портал привертає все більшу аудиторію, а новинний портал ООН
також надає користувачам свої аудіо-, текстові, фото- і відеоматеріали через популярний
додаток для читання, багатомовні облікові записи в соціальних мережах і поштову службу.
Спостерігається покращення ефективності роботи з надання відео-, теле- та
фотоматеріалів. Розглянуто роботу складових інформаційної системи ООН: служби
«ЮНіфід», Фототеки ООН, Бібліотеки імені Дага Хаммаршельда, Бібліотеки
аудіовізуальних матеріалів ООН, інтранет ООН (iSeek), порталу deleGATE та ін.
Підсумовується, що ДГК виконує поставлені перед ним завдання, діючи за кількома
напрямками: випуск новин і створення інформаційних продуктів на основі багатомовності,
використання новітніх технологій, мультимедіа та соціальних мереж, проведення
інформаційних кампаній з основних питань порядку денного Організації, а також співпраця
з численними партнерами. Поточні зусилля з проведення реформи вже дають результати:
розширення масштабів комунікаційного планування та координації в рамках всієї Організації, раціоналізація управління мережею інформаційних центрів ООН і їх інтеграції
та початок стратегічного стимулювання партнерських відносин й інновацій.
The relevance of the topic chosen is determined by the scale of the United Nations and the
challenges it faces on a daily basis. The UN is a unique forum for solving complex urgent problems.
Accordingly, the Organization should have bodies to enhance the effectiveness of efforts to improve
the lives of people in the information field. The Department of Global Communications disseminates information through traditional and modern platforms, supporting the Organization's
activities. Through its offices in sixty countries, the Department disseminates reliable and objective
information to millions of people to energize the private and public sectors, civil society and
member states to meet the challenges facing the United Nations.
The purpose of the article is to analyze the activities of the UN Department of Global
Communications at the present stage. The methodological basis of the article is the general
scientific principles of research. In the study of the information mechanisms of the UN system,
systematic and logical-analytical methods were used. The historical approach made it possible to
trace the evolution of the structure and activities of the DGC in the field of information. The
complex use of various methods made it possible to create an objective picture of the effectiveness
of the Department's information activities. The article discusses the process of reforming the
Department of Global Communications. The reforms have made it possible to better meet the
communications needs of the United Nations in the twenty-first century. In a changing information
environment, the Department strives to quickly and actively inform people around the world about
UN measures in languages they understand.
Reforms are cross-sectoral and include strengthening strategic planning and coordination in
communications, an emphasis on partnerships, resource mobilization and innovation, and making
better use of staff skills and expertise.The events are hosted by the Department of Global
Communications under three subprogrammes: Strategic Communications Services, News Services,
and Outreach and Knowledge Services. The article examines important initiatives of the
Department of Global Communications to promote sustainable development goals, media
engagement, work with youth, collaboration with academia, publications, etc. Also highlighted the
enormous information work carried out by the Department in the field of promoting peace and
security in the world. The activities of the network of UN information centers and services is
considered.
Significant attention is paid by the authors to the use of social networks as an extremely
important platform for reaching a global audience. The Department's social media accounts in all
languages are attracting more and more new subscribers, including Facebook, Instagram, Twitter,
WeChat, Weibo and others. Also, a large number of users visit the UN website. While the new
digital portal attracts a growing audience, the UN News Portal also provides users with its audio,
text, photo and video content through a popular reading app, multilingual social media accounts
and a postal service. There has been an improvement in the efficiency of providing video, television
and photographic materials. The work of such components of the UN information system as the
UNIFID service, the UN Photo Library, the Dag Hammarskjold Library, the UN Library of
Audiovisual Materials, the UN Intranet (iSeek), the deleGATE portal, etc. is considered.
DGC fulfills the tasks assigned to it, acting in several directions: publishing news and
creating information products based on multilingualism, using the latest technologies, multimedia
and social networks, conducting information campaigns on the main issues on the agenda of the
Organization, as well as cooperation with numerous partners. Ongoing reform efforts are already
yielding results, namely scaling up communication planning and coordination across the
Organization, streamlining the management and integration of the UN information center network,
and initiating strategic incentives for partnerships and innovation.