Досліджено роль артикуляції у творах великої форми віденського класика Йозефа Гайдна. Розглянуто способи трактування артикуляційних позначок у сонатах віденського класика та їх практичне втілення на заняттях з основного музичного інструмента в майбутніх спеціалістів. Зазначено, що артикуляція в клавірних сонатах композитора виконує найважливіші функції у створенні музичного образу твору та бере участь у композиційних процесах, як-от темоутворення, тематичний розвиток, формоутворення, виявляючи себе як композиційний виразовий засіб. Визначено сутність поняття “артикуляція” як мистецтво виконувати музику, насамперед мелодію, з певною мірою розчленованості або зв’язності її тонів. Установлено, що артикуляція забезпечує звукову матеріалізацію інтонаційної виразності твору через наповнення ремарок, штрихів та інших позначень композитора. Знаками артикуляції визначено штрихи (стакато, клиновидне стакато, легато, нонлегато), крапки під лігою (портаменто), ліги та відповідні до образу ремарки (акценти, тенуто, маркато тощо). Зазначено, що точне дотримання артикуляційних знаків впливає на порядок складання синтаксичних елементів музичної мови (речень, фраз, мотивів, субмотивів), що впливає на характер виконання як частин, так і цілого твору, сприяє створенню яскравого, виразного, емоційного музичного образу. Особливу увагу звернено на рекомендації щодо розуміння артикуляційних позначень та ремарок у сонатах Йозефа Гайдна, а саме виконання ліг (коротких, довгих, фразувальних), а також штриха стакато, його видів (звичайне та клиновидне стакато). З’ясовано, що трактування форшлагів у сонатах віденського класика вимагає детального аналізу та тлумачення, оскільки їх виконання в той час було досить різним. Зокрема, слід розрізняти довгі і короткі, затактові (виконуються завдяки попередній тривалості) і незатактові (виконуються завдяки тривалості основної ноти) форшлаги. Таке довільне трактування артикуляційних позначень стосується не лише форшлагів, а й інших мелізмів і вимагає від виконавця розуміння особливостей нотного запису XVIII століття та прийомів музичної мови. Також у статті проаналізовано особливості виконання трелі та визначено роль артикуляційної цезури в побудові музичної думки. Зазначено, що важливим етапом роботи в сонатах Й. Гайдна на уроках з основного музичного інструмента є робота над звуком. Він не має бути надто глибоким, тим паче різким чи грубим. Технічні пасажі і прикраси повинні виконуватися легким, прозорим звуком, інколи найтоншим leggiero.
The role of articulation in the works of the large form of the viennese classic Josef Haydn is investigated in the article. The ways of interpretation of articulation marks in sonatas of the Viennese classic and their practical embodiment at lessons on the basic musical instrument at future experts are considered. It is noted that articulation in the composer’s piano sonatas performs the most important functions in creating the musical image of the work and participates in compositional processes: theme formation, thematic development, form formation, revealing itself as a compositional means of expression. The essence of the concept of “articulation” is defined, which is interpreted as the art of performing music, and first of all melody, with a certain degree of dismemberment or coherence of its tones. It is established that articulation provides sound materialization of intonation expressiveness of the work by filling remarks, strokes and other symbols of the composer. Strokes (staccato, wedge-shaped staccato, legato, non legato), dot under the league (portamento), leagues and remarks corresponding to the image (accents, tenuto, markato, etc.) are defined by articulation signs. It is noted that the exact observance of articulatory signs affects the order of composition of syntactic elements of musical language: sentences, phrases, motives, submotives, which in turn affects the nature of both parts and the whole work, and creates a bright, expressive, emotional musical image. Particular attention is paid to the recommendations for understanding the articulatory symbols and remarks in the sonatas of Joseph Haydn, namely the performance of the legs: short, long, phrasing, as well as the stroke of staccato, its types (ordinary staccato and wedge-shaped). It has been found that the interpretation of forewords in the sonatas of the Viennese classics requires detailed analysis and interpretation, as their performance was quite different at that time. In particular, a distinction should be made between long, short, tactful forewords (performed due to the previous duration) and non-tactile (performed due to the duration of the main note). Such an arbitrary interpretation of articulatory notation applies not only to forewords, but also to other melisms and requires the performer to understand the peculiarities of the musical notation of the XVIII century and the techniques of musical language. Also in the article the peculiarities of trill performance are analyzed and the role of articulatory caesura in the construction of musical thought is determined. It is noted that an important stage of work in J. Haydn’s sonatas in lessons on the main musical instrument is the work on sound. It should not be too deep, especially sharp or rough. Technical passages and decorations should be performed with a light, transparent sound, sometimes the finest leggiero.