Стаття присвячена обговоренню проблеми неформальної освіти педагогів у контексті реалізації концепції освіти впродовж життя. Зазначено, що прискорений темп життя, динаміка соціальних та економічних процесів призводять до швидкого старіння знань. Формальна освіта, яку дають університети, інститути, академії, фахові коледжі, не готова реагувати на запити сьогодення. Для педагога, стратегічною метою якого є презентація знань, умінь, ціннісних орієнтацій, соціокультурних кодів, сучасна актуальна інформація є важливою. Одним із можливих варіантів набуття сучасних актуальних компетентностей є неформальна освіта, що надає можливість педагогам навчатись упродовж життя. На підставі аналізу наукового дискурсу досліджено проблему освіти впродовж життя. Підкреслено, що освіта впродовж життя має дуальний характер, оскільки спрямована на розвиток професійних компетентностей педагога і сприяє його саморозвитку. Основою для розвитку положень неформальної освіти стали концепції відомих іноземних психологів й педагогів. Під неформальною освітою педагога розуміється цілеспрямована освітня діяльність, спрямована на задоволення різноманітних освітніх потреб, удосконалення професійних компетентностей, набуття й розвиток особистісних якостей, цінностей, способів мислення. Підкреслено, що вона надає широкі можливості набувати компетентності у будь-який час, у будь-якому місці, у будь-якій формі, у будь-якому віці. Відзначено, що привабливою неформальну освіту робить те, що вона є усвідомленим, самокерованим, побудованим на внутрішній мотивації процесом. Під час навчання в межах неформальної освіти педагог може самостійно будувати власну індивідуальну траєкторію особистісного й професійного розвитку. Установлено традиційні форми реалізації неформальної освіти педагогів. Розкрито ідею EdCamp як практичного майданчика для обміну інноваційними ідеями, новаторськими методами і технологіями навчання. Досліджено роль провайдерів освітніх послуг у задоволенні освітніх потреб педагогів.
The article is devoted to discussing the problem of the non-formal teacher education in the context of implementing the concept of lifelong education. It is noted that the accelerated pace of life, the dynamics of social and economic processes lead to rapid aging of knowledge. The formal education provided by Universities, Institutes, academies, and professional colleges is not ready to respond to the needs of the present. Relevant information is very important for the teacher whose strategic goal is to present knowledge, skills, value orientations, and socio-cultural codes. One of the possible options for the acquiring modern relevant competencies is the non-formal education, which provides opportunity for the teachers to learn throughout their lives. The problem of lifelong education is investigated based on the analysis of scientific discourse. It is emphasized that lifelong education has a dual character, since it is aimed at the developing the professional competencies of the teacher and contributes to his self-realization. The concepts of well-known foreign psychologists and teachers became the basis for the development of the non-formal education provisions. The non-formal education is understood as purposeful educational activities aimed at meeting various educational needs, improving professional competencies, acquiring and developing personal qualities, values, and ways of thinking. It is emphasized that it provides ample opportunities to acquire competencies at any time, in any place, in any form, at any age. It is noted that awareness, self-control and internal motivation of the student make the non-formal education more attractive. The teacher can independently build their own individual trajectory of personal and professional development during the training in the framework of the non-formal education. Traditional forms of implementation of the non-formal education of teachers are established. It is revealed the idea of EdCamp as a practical platform for exchanging innovative ideas, innovative teaching methods and technologies. It is studied the role of educational service providers in the meeting the educational needs of teachers.