Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Феномен перевалу в спортивно-оздоровчому туризмі

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Байтеряков, О. З.
dc.contributor.author Арсененко, І. А.
dc.contributor.author Донець, І. А.
dc.date.accessioned 2021-12-07T13:57:28Z
dc.date.available 2021-12-07T13:57:28Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Байтеряков О. З. Феномен перевалу в спортивно-оздоровчому туризмі / О. З. Байтеряков, І. А. Арсененко, І. А. Донець // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць / За ред. О. В. Тимошенка. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2021. - Вип. 5К (134). - С. 167-171. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/35794
dc.description.abstract У статті наведено обґрунтування туристичного феномену перевалу, що відображає комплексне технічноемоційне сприйняття його фізико-географічних, спортивно-технічних параметрів та його психологічний і естетичний вплив на туристів. Феномен перевалу представлено у вигляді структурно-логічної моделі, яка відображає географічну систему, що містить фізико-географічні параметри, технічні, тактичні, естетичні і психологічні складові туристського сприйняття та використання гірських перевалів. Надається характеристика кожної з зазначених складових моделі і приклади її впливу на характер використання перевалів в туризмі. Входом до моделі є туристський попит на наявність відповідних перевалів на маршруті. Виходом з неї виступає туристичний ефект від подолання перевалів. ua
dc.description.abstract The article substantiates the tourist phenomenon of the mountain pass, which reflects the complex technical and emotional perception of its physiographic, sports and technical parameters and its psychological and aesthetic influence on tourists. The phenomenon of the mountain pass is presented in the form of a structural-logical model which reflects a geographical system that contains physiographic parameters, technical, tactical, aesthetic and psychological components of tourist perception and use of mountain passes. The entrance to the model is the tourist demand for the presence of suitable mountain passes on the route. The exit of it is the tourist effect of overcoming the mountain passes. The physiographic parameters of the mountain pass include its absolute height, the relative height from the top of the valley, that is, in fact, the elevation, the steepness and nature of the slopes, the presence or absence of vegetation. The technical complexity of the mountain passes in sports tourism is assessed by categories and subcategories of difficulty from 1A to 3B. The complexity of the mountain passes determines the requirements for technical, tactical and physical training of tourists, their necessary experience to overcome obstacles in sports expeditions safely. The tactical component of the phenomenon of the mountain pass is conventionally divided into the tactics of overcoming the pass, its place in the segments of the route and the value of the pass in the overall tactics of the hike. The psychological component of the mountain pass phenomenon comprises the tourists’ feelings about its overcoming, which are related to the symbolic meaning of the mountain pass, its name, popularity among tourists, historical events, reflection in art and folklore. The aesthetic component of the mountain pass is a reflection of the perception of the physiographic components in the minds of tourists. It depends on the latitude and longitude of the view from the mountain pass of the surrounding terrain, the availability of perspective (near, medium, long-range ground), the color gamut of the terrain, the presence of boundary zones. ua
dc.language.iso uk_UA ua
dc.publisher Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова ua
dc.subject спортивний туризм ua
dc.subject перевал ua
dc.subject категорія трудності ua
dc.subject психологічна складова перевалу ua
dc.subject естетична складова перевалу ua
dc.subject туристський попит ua
dc.subject туристичний ефект ua
dc.subject sports tourism ua
dc.subject mountain pass ua
dc.subject category of difficulty ua
dc.subject psychological component of the pass ua
dc.subject aesthetic component of the pass ua
dc.subject tourist demand ua
dc.subject tourist effect ua
dc.title Феномен перевалу в спортивно-оздоровчому туризмі ua
dc.title.alternative The phenomenon of the mountain pass in sports tourism ua
dc.type Article ua


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics