У статті наведено обґрунтування туристичного феномену перевалу, що відображає комплексне технічноемоційне сприйняття його фізико-географічних, спортивно-технічних параметрів та його психологічний і естетичний вплив на туристів. Феномен перевалу представлено у вигляді структурно-логічної моделі, яка відображає географічну систему, що містить фізико-географічні параметри, технічні, тактичні, естетичні і психологічні складові туристського сприйняття та використання гірських перевалів. Надається характеристика кожної з зазначених складових моделі і приклади її впливу на характер використання перевалів в туризмі. Входом до моделі є туристський попит на наявність відповідних перевалів на маршруті. Виходом з неї виступає туристичний ефект від подолання перевалів.
The article substantiates the tourist phenomenon of the mountain pass, which reflects the complex technical and emotional perception of its physiographic, sports and technical parameters and its psychological and aesthetic influence on tourists. The phenomenon of the mountain pass is presented in the form of a structural-logical model which reflects a geographical system that contains physiographic parameters, technical, tactical, aesthetic and psychological components of tourist perception and use of mountain passes. The entrance to the model is the tourist demand for the presence of suitable mountain passes on the route. The exit of it is the tourist effect of overcoming the mountain passes. The physiographic parameters of the mountain pass include its absolute height, the relative height from the top of the valley, that is, in fact, the elevation, the steepness and nature of the slopes, the presence or absence of vegetation. The technical complexity of the mountain passes in sports tourism is assessed by categories and subcategories of difficulty from 1A to 3B. The complexity of the mountain passes determines the requirements for technical, tactical and physical training of tourists, their necessary experience to overcome obstacles in sports expeditions safely. The tactical component of the phenomenon of the mountain pass is conventionally divided into the tactics of overcoming the pass, its place in the segments of the route and the value of the pass in the overall tactics of the hike. The psychological component of the mountain pass phenomenon comprises the tourists’ feelings about its overcoming, which are related to the symbolic meaning of the mountain pass, its name, popularity among tourists, historical events, reflection in art and folklore. The aesthetic component of the mountain pass is a reflection of the perception of the physiographic components in the minds of tourists. It depends on the latitude and longitude of the view from the mountain pass of the surrounding terrain, the availability of perspective (near, medium, long-range ground), the color gamut of the terrain, the presence of boundary zones.