У статті обґрунтовується актуальність проблеми формування комунікативної компетентності майбутніх фахівців сфери обслуговування, у зв’язку з чим подається перелік компетентностей випускника зігадно зі стандартами вищої освіти, що пов’язані з комунікативною компетентністю. Висвітлюються наукові підходи до тлумачення поняття «комунікативна компетентність». Так, подано визначення, сформульовані І.Бехом, Ю.Жуковим. Зазначається, що комунікативна компетентність формується в умовах безпосередньої та опосередкованої взаємодії. Розглядаються різні погляди на структуру комунікативної компетентності (Ю.Вторникова, О.КравченкоДзондза, Л.Гавриляк). Пропонуються розроблені авторами завдання творчого характеру, основною метою яких є сприяння реалізації інтеграційного підходу до процесу формування комунікативної компетентності студентів шляхом навчання їх постановки запитань та надання обґрунтованих відповідей на них, комунікації у малих та великих групах, участі у ділових іграх, дискусіях, мозкових штурмах тощо. Доводиться, що саме такий підхід формування комунікативної компетентності надає змогу студентам оволодіти такими формами комунікації, як вербальна і невербальна, а також компонентами комунікативної компетентності прогнозуванням і програмуванням комунікативної ситуації; управлінням комунікативною ситуацією; комунікативною культурою; мовленнєвою компетенцією тощо.
The article substantiates the urgency of the problem of forming the communicative competence of future service professionals. Scientific approaches to the interpretation of the concept of "communicative competence" are covered. Thus, the definitions formulated by I. Bekh and Y. Zhukov are given. It is noted that communicative competence is formed in the context of direct interaction, as it is the result of experience of communication between people, and indirect, including literature, theater, cinema, from which a person receives information about the nature of communicative situations, features of interpersonal interaction and solutions. Different views on the structure of communicative competence are considered (Y. Vtornikova, O. Kravchenko-Dzondza, L. Gavrilyak). It is noted that applicants for a bachelor's degree who study in the educational and professional programs "Tourism", "Hotel and restaurant business" the discipline "Fundamentals of communication in the field of service" is taught, which is a normative discipline of the cycle of professional training. The aim of the course, based on the concept of communication as a goal and means of transmitting information, is to train future professionals in the field of service interaction in professional activities, as well as to establish basic knowledge about communication in conceptual and functional plans. The authors develop creative tasks, the main purpose of which is to promote the implementation of an integrated approach to the process of forming communicative competence of students by teaching them to ask questions and provide sound answers to them, communication in small and large groups, participation in business games, discussions, brainstorming. It is proved that this approach to the formation of communicative competence allows students to master such forms of communication as verbal and nonverbal, as well as components of communicative competence.