Використання тренувальних занять по баскетболу в старшому шкільному віці повинно враховувати функціональний стан організму дітей. В експериментальній групі 80% дітей мали середній рівень соматичного здоров’я і 20 % нижче середнього. Вище середнього, низького і високого рівня не виявлено. В контрольній групі 40 % досліджених мали низький рівень соматичного здоров’я, 30% досліджених – мали нижче середнього рівень соматичного здоров'я і 30 % – середній рівень. Вище середнього і високого рівня не виявлено. За результатами досліду можна відмітити, що відхилень в регуляції серцево-судинної системи як в контрольній, так і в експериментальній групах не виявлено. Аналіз результатів педагогічного тестування дозволив установити в віковому аспекті їх поступовий, але як правило нерівномірний зріст. Проведений аналіз тестування стрибка у довжину виявив, що: в експериментальній групі всі учні показали кращий результат на початковому етапі ніж на кінцевому. Порівнявши результати, можемо зробити висновок, що результати в двох групах були достатньо високими та відповідали показникам фізичної підготовленості учнів старшого шкільного віку.
Basketball, as an important means of physical education and health improvement of children, is included in the compulsory programs of general education schools. Basketball provides versatile development, an increase in almost all motor and coordination qualities, agility and accuracy. Purpose: to assess the effectiveness of using basketball equipment in extracurricular activities with children of senior school age. Materials and methods: theoretical analysis of scientific literature data, anthropometric methods, physiological methods, assessment of the level of somatic health, pedagogical methods, statistical methods of data processing. The experiment involved 20 children aged 15-17 years old, students of 9-11 grades of a comprehensive school. Results. The use of training lessons in basketball in senior school age should take into account the functional state of the body of children. In the experimental group, 80% of children had an average level of somatic health and 20% below average. Above average, low and high levels were not identified. In the control group, 40% of the pupils had a low level of somatic health, 30% of those studied had a lower than average level of somatic health and 30% had an average level. Above average and high levels were not revealed. According to the results, it can be noted that there were no deviations in the regulation of the cardiovascular system, both in the control and in the experimental groups. The analysis of the results of pedagogical testing made it possible to establish in the age aspect their gradual, but, as a rule, uneven growth. The analysis of testing the long jump found that: in the experimental group, all students showed better results at the initial stage than at the final stage. Conclusions. Comparing the results, we can conclude that the results in the two groups were quite high and corresponded to the indicators of physical fitness of senior schoolchildren.