Для організації диференційованого підходу під час уроку вчителю фізичної культури необхідна оперативна інформація щодо фізичного стану учнів. Мета роботи – зробити аналіз фізичного стану дітей 7-8 років для планування фізичного навантаження під час занять фізичним вихованням. Методи дослідження: аналіз науково-методичної літератури; педагогічне спостереження та експеримент; тестування; методи математичної статистики. Організація дослідження. Дослідження проводилось на базі СШ№66 м. Дніпро. В дослідженні брали участь 125 дітей 7-8 років. Обробка результатів тестування проводилася за допомогою комп’ютерної програми КІФЗОШ. Висновки. Індивідуальна оцінка фізичного стану дітей шкільного віку дозволяє визначити засоби та методи розвитку рухових якостей з урахуванням сенситивних періодів та віко-статевих особливостей учнів. Отримані дані свідчать про низький рівень фізичного стану дітей, що зумовлює використання диференційованого підходу при плануванні фізичного навантаження. Перспективи подальших досліджень. Розробка комплексів вправ для підвищення рівня фізичного стану школярів, які можна використовувати при роботі он-лайн.
Differentiation and individualization of school physical education allows one to take into account the features of each child, its existing experience and level of achievements, interests and inclinations. To organize a differentiated approach during a teacher of physical culture, operational information on the physical state of students of a particular class is required. The purpose of the work is to analyze the physical condition of children 7-8 years for planning physical activity during exercises. Methods of research: analysis of scientific and methodological literature; Pedagogical observation and experiment; testing; Methods of mathematical statistics. Organization of research. The research was conducted on the basis of School No. 66 of the Dnipro. 125 children 7-8 years have participated in the study. The processing of test results was carried out using the KIFZOS Computer Program. Research results. The age of 7-8 years is the most calm period in the development of children, during which there is a smooth change in the structures and functions of the organism. However, despite the slowdown in growth rates, the length of the body in girls and the boys increases more intense than body weight. The body proportions are changing, the volume of the chest increases, that is, there is a "pulling" of the body. A clear difference between boys and girls in anthropometric indicators almost not observed The general assessment of the level of health of children under the method of G. L. Apanasenko allowed to distribute examined schoolchildren to 3 groups by levels of somatic health. Most children belonged to the group "Patients". Among boys, low level of physical fitness is observed more in children for 8 years 63.0% (7 years 33.3%). High levels are not fixed. Among girls, low levels of physical fitness had 29.4% 7 years, 14.3% 8 years. High levels were observed in 7.1% of girls 8 years. Conclusions. Thus, an individual assessment of the physical state of school-age children allows you to determine the means and methods of development of motor qualities, taking into account sensitive periods and age-sexual characteristics of students. The obtained data indicate a low level of physical condition of children, which determines the use of a differentiated approach in planning physical activity. Prospects for further research. We plan to develop exercises for increasing the level of physical status of schoolchildren who can be used when working on-line.