В статті розглянуто хронологія та досвід дистанційної освіти в каїнах Європи, США та в закладах освіти України, який підтверджує його ефективність у підвищенні якості навчання нарівні з іншими формами. Відображено особливості організації процесу дистанційного навчання (ДН) з фізичного виховання в Національному юридичному університеті імені Ярослава Мудрого. Підкреслено, що пандемія COVID-19 створила безпрецедентні проблеми для системи освіти та навчання у всьому світі. Галузь фізичного виховання виявилася не готовою до швидкого якісного переходу від традиційних занять до віртуальних (онлайн). Більшість вітчизняних ЗВО використовують для організації дистанційного навчання електронну освітню платформу Moodle та онлайн сервіси Google Classroom та Zoom. Технології ДН можуть використовуватись не тільки в дистанційній освіті, а й в інших формах навчання. ДН сприяє формуванню навичок самостійної роботи, позитивно впливає на формування пізнавальної активності студентів.
The article considers the chronology and experience of distance education in Europe, the USA and in educational institutions of Ukraine. It is established that the world practice of distance education has its own history and experience. The introduction of quality forms of distance learning in the educational process is considered as the most effective way to ensure the continuity and variability of education. The world experience of distance learning confirms its effectiveness in improving the quality of education along with other learning forms. The COVID-19 pandemic has created unprecedented challenges for education and training around the world. The field of physical education was not ready for a quick qualitative transition from traditional to virtual (online) classes. The practice of conducting physical education classes in quarantine requires more careful study of the experience of distance education and the introduction of new forms of education in educational institutions of Ukraine. Most domestic higher education institutions use the Moodle e-learning platform and the Google Classroom and Zoom online services to organize distance learning. Distance learning technologies can be used not only in distance education, but also in other forms of learning. The teaching of academic disciplines in higher education should aim at training a specialist whose knowledge and skills fully meet the conditions of the modern information society. The quality and structure of training courses, as well as the quality of distance learning, are often much better, sometimes more effective than traditional forms of learning. Distance learning contributes to the formation of skills of independent work, has a positive effect on the formation of cognitive activity of students. In the process of independent classes there is self-organization, self-education, diligence and self-discipline of students is brought up, positive motivation to study (classes) is formed, its internalization takes place, as a result of which the level of qualification and competence of students increases.