У статті здійснено теоретичний аналіз формування здоров’язбережувальних навичок в освітньому процесі молодших школярів. Автор класифікувала освітні компетентності, визначила психолого-педагогічні принципи їх формування. Емпірично отримано результати анкетування вчителів та батьків (n = 120), під час якого визначено, наскільки добре досліджувані зрозуміли важливість та актуальність формування освітніх компетентностей у початковій школі. Для вивчення організації педагогічного процесу в закладах середньої освіти було проаналізовано педагогічні документи. Отримані дані використовувались для розробки індексів та критеріїв сформованих компетентностей, а також сприяли визначенню структурних компонентів формування освітніх та здоров’язберігаючих компетентностей під час інтеграції олімпійських принципів у освітній процес учнів початкової школи. Запропоновані структурні компоненти формування освітніх компетентностей під час інтеграції олімпійських принципів у освітній процес учнів початкової школи створює можливості щодо розуміння структури освітньої діяльності які застосовуються під час організації освітнього процесу в початкових класах.
This article gives a theoretical analysis of the formation of health saving skills in the educational process of elementary school students. The authors have classified educational competencies, defined psychological and pedagogical principles of their formation. Empirically obtained the results of a questionnaire survey of teachers and parents (n = 120), during which it was determined how well the subjects understood the importance and relevance of the formation of educational competencies in the junior school. Pedagogical documents were analyzed to study the organization of the pedagogical process in schools. The obtained data were used to develop indices and criteria of formed competencies and contributed to the definition of structural components of formation of educational and health-saving competencies when integrating Olympic principles in the educational process of elementary school students. The proposed structural components of the formation of educational and health-saving competencies during the integration of Olympic principles in the educational process of elementary school students create opportunities for understanding the structure of educational activities used during the organization of the educational process in the primary grades.