У статті з’ясовується взаємозв’язок ціннісних орієнтацій і самооцінки фізичного розвитку школярів 5-их та 11их класів. Вказуються кореляційні зв’язки термінальних, інструментальних цінностей та самоопису фізичного розвитку учнів. Показник «здоров’я» у хлопців 5-го класу корелює з показниками «координації рухів», «фізичної активності» та «сили». Для дівчат дані показники не мають великого значення. Аналіз самоопису у хлопців 5-го класу показав, що показник «здоров’я» корелює з такими показниками як «самостійність як незалежність у судженнях та оцінках», «матеріальне забезпечення» та «задоволення». У дівчат на показник «здоров’я» впливає лише «самостійність як незалежність у судженнях та оцінках». Проведений кореляційний аналіз дає можливість стверджувати, що жоден з опитаних хлопців 5-го та 11-го класів не обрав таки пріоритетні, термінальні цінності життя як: «впевненість у собі»; «любов»; «хороші і вірні друзі» та «щасливе сімейне життя». У дівчат вагомими цінностями життя не є «любов»; «свобода як незалежність у вчинках і діях»; «творчість»; «активне, діяльне життя» та «рівність».
The article clarifies the relationship between value orientations and self-assessment of physical development of schoolchildren of the 5th and 11th grades. The correlations between terminal, instrumental values and self-description of the physical development of students are indicated. The indicator "health" in 5th grade children correlates with the indicators of "coordination of movements", "physical activity" and "strength". For girls, these indicators are not very important. The analysis of self-description of 5th grade children showed that the indicator of "health" correlates with such indicators as "independence as independence in judgments and assessments", "material security" and "pleasure". In girls, the indicator of "health" is influenced only by "independence as independence in judgments and assessments." Among the instrumental values, the indicator of "health" in boys is influenced by the following indicators: high demands (high claims) (r = 0.28), sensitivity (care) (r = 0.25), politeness (good manners) , politeness) (r = 0.26), cheerfulness (sense of humor) (r = 0.61), efficiency in business (diligence, productivity at work) (r = 0.28) and responsibility (sense of duty) , the ability to keep the word) (r = 0.20). The girls of this age category included: cheerfulness (sense of humor) (r = 0.37), diligence (discipline) (r = 0.28) and breadth of views (ability to understand someone else's point of view, respect other tastes, habits) r = 0.29). The performed correlation analysis allows us to assert that none of the surveyed children of the 5th and 11th grades chose the same priority, terminal values of life as “self-confidence”; "love"; "Good and faithful friends" and "happy family life." For girls, “love” is not a significant value in life; "Freedom as independence in actions and actions"; "creation"; "Active, active life" and "equality".