Статтю присвячено проблемі виховання у дітей старшого дошкільного віку гуманного ставлення до тварин – ставлення, в основі якого лежить розуміння дитиною цінності та унікальності їхнього життя, бажання піклуватися та дбати про них, допомагати в разі потреби. Серед дієвих методів і засобів, які використовують у сучасних закладах вищої освіти задля зазначеної вище мети, увага звернена на художню літературу – засіб, який містить чудові зразки гуманної та антигуманної поведінки і активно впливає на почуття та розум дитини. Автором описано методику виховання у дітей шостого року життя гуманного ставлення до тварин засобами художньої літератури; представлено стислий перелік творів, які можна використовувати у роботі з дітьми. Обґрунтовано, що добирати художні твори необхідно за принципом “доступності” і з врахуванням вікових особливостей вихованців, а читати – використовуючи інтонаційно-виразні засоби, роблячи змістовні акценти у тих містах твору, що характеризують переживання діючих персонажів, їх відчуття. Задля кращого усвідомлення морального правила, закладеного у змісті твору, необхідним є проведення бесід, у тому числі і етичних, рекомендації щодо підготовки яких також висвітлені автором на сторінках статті. Оскільки читання, розповідання, аналіз і обговорення, бесіда за змістом художніх творів є не єдиними прийомами роботи з художньою літературою, що використовуються сьогодні у практиці закладів дошкільної освіти, у статті розкрито значення ігор-драматизацій, театралізованих виступів дітей, лялькових театрів тощо, організація яких передбачає відтворення вихованцями літературного тексту за ролями і дозволяє дітям психологічно зблизитися з героями твору. Крім того, доведена цінність такого прийому, як переписування дітьми старшого дошкільного віку казок та оповідань, адже така робота не тільки цікава дітям, але і має значні діагностичні можливості: дописуючи свій кінець або вставляючи необхідні персонажі, дитина сама обирає найбільш відповідний розвиток подій і знаходить найзрозуміліший та найтиповіший варіант розв’язання ситуацій, характерний для неї у повсякденному житті.
The article is devoted to the problem of senior preschoolers education in a humane attitude towards animals – an attitude based on the child’s understanding of the value and uniqueness of their lives, the desire to care for them and help when needed. Among the effective methods and tools used in modern higher education institutions for the above-mentioned purpose, attention is paid to fiction – a tool that contains excellent examples of humane and inhumane behavior and actively affects the feelings and mind of the child. The author describes the method of educating 6-year-old children of humane treatment of animals by means of the works of literature; a short list of works that can be used with children is presented. The necessity of selecting the works of literature according to the principle of “accessibility” and taking into account the age of pupils, as well as using intonation and expressive means, making meaningful accents in those places of the work that characterize the experiences of characters while reading is substantiated. It is necessary to conduct interviews, including ethical ones, in order to better understand the main idea of the work. The recommendations for their preparation are also covered in the article by the author. Since reading, storytelling, analysis and discussion, conversation on the works of literature content are not the only methods of working with fiction used today in preschool education, the article reveals the importance of dramatization games, theatrical performances of children, puppet theaters, etc. They allow children to get psychologically closer to the heroes of the work. In addition, the value of rewriting fairy tales and stories by senior preschoolers is proven. As such work is not only interesting for children, but also has significant diagnostic capabilities: finishing the story or inserting the necessary characters the child chooses the most appropriate developments and finds the most clear and typical way of solving problems, characteristic for him/ her in everyday life.