Розглядаються питання, що стосуються навчально-дослідницької і науково-дослідницької роботи магістрантів під час вивчення природничих дисциплін. За час навчання в університеті магістранти повинні навчитися методів самостійного пошуку знань, уміння розширювати і їх поглиблювати, оволодіти основами методики наукових дослі- джень. Вирішення цих питань перебуває у тісному зв’язку зі станом навчально-дослідницької і науково-дослідниць- кої роботи магістрантів у процесі вивчення методики природничих дисциплін. Характер занять (лекцій, практичних занять, семінарів, лабораторних занять, педагогічної і наукової практики, виконання магістерських робіт) дає широкі можливості для організації навчальних і наукових досліджень магістрантів.
Найбільших труднощів в організації наукових досліджень майбутні магістри природничих дисциплін зазнають під час роботи над науково-методичною літературою. У цьому разі рекомендується проводити систематичний огляд підручників, навчальних посібників, статей зі спеціальності, кваліфіковано аналізувати їх.
Зазначено, що магістерські дослідження з методик природничих дисциплін повинні починатися з перенесення відо- мих теоретичних положень, які містяться в лекційному матеріалі, на розв’язання конкретних методичних завдань.
Для цього магістрам пропонуються індивідуальні завдання, виконання яких має навчально-дослідницький характер, сприяє засвоєнню і закріпленню лекційного матеріалу.
Виконання магістерської роботи слід розглядати як серйозну самоосвітню роботу магістранта, яка забезпечує високий рівень науково-методичних знань для успішної наукової і педагогічної діяльності. Теми робіт повинні бути актуальними, пов’язаними з удосконаленням навчально-виховного процесу в будь-якому навчальному закладі, а самі роботи – представляти самостійне творче дослідження відповідної наукової і методичної проблеми.
The article considers issues related to teaching and research work of undergraduates in the study of natural sciences. During their studies at the university, undergraduates must learn the methods of independent search for knowledge, the ability to expand and deepen them, to master the basics of research methods. The solution of these issues is closely related to the state of educational and research work of undergraduates in the process of studying the methods of natural sciences. The nature of classes (lectures, practical classes, seminars, laboratory classes, pedagogical and scientific practice, master’s theses) provides ample opportunities for the organization of educational and scientific research of undergraduates. Future masters of natural sciences experience the greatest difficulties in organizing scientific research while working on scientific and methodological literature. In this case, it is recommended to conduct a systematic review of textbooks, manuals, articles in the specialty, to analyze them competently. It is noted that master’s research in the methods of natural sciences should begin with the transfer of known theoretical provisions contained in the lecture material, to solve specific methodological problems. To do this, masters are offered individual tasks, the implementation of which has an educational and research nature, promotes the assimilation and consolidation of lecture material. Execution of the master’s thesis should be considered as a serious self-educational work of the undergraduate, which provides a high level of scientific and methodological knowledge for successful scientific and pedagogical activities. The topics of the works should be relevant, related to the improvement of the educational process in any educational institution, and the works themselves should represent an independent creative research of the relevant scientific and methodological problems.