ISSN: 2310-8290
dc.contributor.author | Дубовик, О. М. | |
dc.date.accessioned | 2021-09-14T09:25:01Z | |
dc.date.available | 2021-09-14T09:25:01Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Дубовик, О. М. Активні засоби впливу на становлення професійно орієнтованих особистісних якостей майбутнього психолога спеціальних закладів освіти / О. М. Дубовик // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія : збірник наукових праць / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т імені М. П. Драгоманова. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2021. – Випуск 40. – C. 120-127. – DOI 10.31392/NPU-nc.series19.2020.40.18. | ua |
dc.identifier.uri | http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/34967 | |
dc.description.abstract | В статті автор висвітлює досліджувану проблему та описує особливості професійно орієнтованих особистісних якостей, розкриває засоби впливу на становлення цих якостей у майбутніх спеціальних психологів. Обґрунтовано модель комплексного впливу на становлення професійно орієнтованих особистісних якостей; висвітлено результати формувального експерименту, а також представлено систему його впровадження у процес становлення професійно орієнтованих особистісних якостей майбутніх психологів спеціальних закладів освіти на етапі навчання у вищому навчальному закладі; розроблено та апробовано програму тренінгу професійно-особистісного зростання відповідно до компонентів кожного симптомокомплексу та визначено її ефективність. | ua |
dc.description.abstract | В статье автор освещает исследуемую проблему и описывает особенности профессионально ориентированных личностных качеств, раскрывает средства влияния на становление этих качеств у будущих специальных психологов. Обоснована модель комплексного влияния на становление профессионально ориентированных личностных качеств; освещены результаты формирующего эксперимента, а также представлена система его внедрения в процесс становления профессионально ориентированных личностных качеств будущих психологов специальных учебных заведений на этапе обучения в высшем учебном заведении; разработана и апробирована программа тренинга профессионально-личностного роста в соответствии с компонентов каждого симптомокомплекса и определены ее эффективность. | ua |
dc.description.abstract | In the article the author highlights the research problem and describes the features of professionally oriented personal qualities, reveals the means of influencing the formation of these qualities for future special psychologists. We have substantiated the model of complex influence on the formation of professionally oriented personal qualities; the results of the formative experiment are highlighted, as well as the system of it’s introduction into the process of formation of professionally oriented personal qualities of future psychologists of special educational institutions at the stage of study in a higher educational institution is presented; the program of training of professional and personal growth according to components of each symptom complex is developed and tested and it’s efficiency is defined. The complex of multilevel connections between individual personal qualities that affect the self-regulation of professional activity is statistically proven in the structure of professionally oriented personal qualities of future psychologists of special institutions. Quantitative and qualitative data suggest that depending on the requirements of the profession, in the structure of these qualities of the future psychologist of the studied category stands out the core component - the ability to empathize, which is a condition for becoming a highly moral specialist. At the same time, other professionally oriented personal qualities are significant and subject to the moral and ethical symptom complex. According to the complexes of symptoms and their components identified in the study, a training program for professional and personal growth of students-psychologists in this area was developed. The methods of the formation of professionally oriented personal qualities proposed in the study are designed to provide theoretical, practical training and personal development of students, thus implementing a systematic approach to the training of future professionals. | ua |
dc.language.iso | uk_UA | ua |
dc.publisher | Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова | ua |
dc.subject | професійно орієнтовані особистісні якості | ua |
dc.subject | психолог спеціальних закладів освіти | ua |
dc.subject | профессионально ориентированные личностные качества | ua |
dc.subject | психолог специальных учебных заведений | ua |
dc.subject | professionally oriented personal qualities | ua |
dc.subject | psychologist of special educational institutions | ua |
dc.title | Активні засоби впливу на становлення професійно орієнтованих особистісних якостей майбутнього психолога спеціальних закладів освіти | ua |
dc.title.alternative | Активные средства влияния на становление профессионально ориентированных личностных качеств будущих психологов специальных учебных заведений | ua |
dc.title.alternative | Active means of influence on the formation of professionally oriented personal qualities of the future psychologist of special educational institutions | ua |
dc.type | Article | ua |