Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Диспраксія в структурі мовленнєвого дизонтогенезу дітей

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Мартиненко, І. В.
dc.date.accessioned 2021-09-14T09:07:42Z
dc.date.available 2021-09-14T09:07:42Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Мартиненко, І. В. Диспраксія в структурі мовленнєвого дизонтогенезу дітей / І. В. Мартиненко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія : збірник наукових праць / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т імені М. П. Драгоманова. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2021. – Випуск 40. – C. 65-70. – DOI 10.31392/NPU-nc.series19.2020.40.10. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/34959
dc.description.abstract Стаття присвячена результатам аналізу джерел з проблеми вивчення та подолання диспраксії в умовах мовленнєвого дизонтогенезу. Сучасні медичні класифікатори містять назву «розлади розвитку координації» - developmental coordination disorder (DCD) і відмічають поширеність цього розладу у 5-6% дітей. Вітчизняні дослідники у галузі спеціальної освіти та логопедії вживають різні поняття для визначення розладів праксису: диспраксії, апраксії і стосовно мовленнєвого дизонтогенезу розглядають їх у структурі коркової дизартрії, моторної алалії та афазії. Відносно новим у літературних джерелах є поняття «артикуляційна диспраксія», яке не вживається в медичних та психолого-педагогічних класифікаціях. Зарубіжна логопедія оперує поняттями «дитяча апраксія мовлення», «вербальна диспраксія», а «диспраксія розвитку», коли симптоматика виходить за межі артикуляційного та вербального праксису. ua
dc.description.abstract Статья посвящена результатам теоретического анализа по проблеме изучения и преодоления диспраксии в условиях речевого дизонтогенеза. Современные медицинские классификаторы используют понятие «расстройства развития координации» - developmental coordination disorder (DCD) и отмечают распространенность этого нарушения у 5-6% дітей. Отечественные исследователи в области специального образования и логопедии употребляют разные понятия для определения расстройств праксиса: диспраксии, апраксии и рассматривают их в структуре корковой дизартрии, моторной алалии и афазии. Относительно новой в литературных источниках является «артикуляционная диспраксия», но это название не употребляется в медицинских и психолого-педагогических классификациях. Зарубежная логопедия оперирует понятиями «детская апраксия речи», «вербальная диспраксия», «диспраксия развития» - когда симптоматика выходит за пределы артикуляционного и вербального праксиса. ua
dc.description.abstract In this article, we define dyspraxia, developmental coordination disorder and describe how it is diagnosed, discussed in different level. Developmental coordination disorder (dyspraxia) is a common neuromotor condition, affecting about 5%–6% of school-aged children. Despite its prevalence, developmental coordination disorder may be underecognized by professionals in speech therapy. In the previous DSM edition developmental coordination disorder was included under the broad category of “learning disorders”; in DSM-5, it is subcategorized as a motor disorder within the broader category of “neurodevelopmental disorders.” Ukrainian researchers in the field of special education and speech therapy use different concepts to define praxis disorders: dyspraxia, apraxia and consider them in the structure of cortical dysarthria, motor alalia and aphasia. "Articulatory dyspraxia" is relatively new in literary sources, but this disorder is not used in medical and psychological-pedagogical classifications. Foreign speech therapy operates with the concepts of "children's apraxia of speech", "verbal dyspraxia", "developmental dyspraxia" - when the symptomatology is more than an articulatory and verbal praxis. It's been approving that many of the motor and psychosocial difficulties associated with the dyspraxia continue into adulthood. Recent systematic reviews and practice guidelines have identified successful evidence-based interventions for children with DCD, verbal apraxia. ua
dc.description.abstract In this article, we define dyspraxia, developmental coordination disorder and describe how it is diagnosed, discussed in different level. Developmental coordination disorder (dyspraxia) is a common neuromotor condition, affecting about 5%–6% of school-aged children. Despite its prevalence, developmental coordination disorder may be underecognized by professionals in speech therapy. In the previous DSM edition developmental coordination disorder was included under the broad category of “learning disorders”; in DSM-5, it is subcategorized as a motor disorder within the broader category of “neurodevelopmental disorders.” Ukrainian researchers in the field of special education and speech therapy use different concepts to define praxis disorders: dyspraxia, apraxia and consider them in the structure of cortical dysarthria, motor alalia and aphasia. "Articulatory dyspraxia" is relatively new in literary sources, but this disorder is not used in medical and psychological-pedagogical classifications. Foreign speech therapy operates with the concepts of "children's apraxia of speech", "verbal dyspraxia", "developmental dyspraxia" - when the symptomatology is more than an articulatory and verbal praxis. It's been approving that many of the motor and psychosocial difficulties associated with the dyspraxia continue into adulthood. Recent systematic reviews and practice guidelines have identified successful evidence-based interventions for children with DCD, verbal apraxia. ua
dc.language.iso uk_UA ua
dc.publisher Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова ua
dc.subject диспраксія ua
dc.subject мовленнєвий дизонтогенез ua
dc.subject розлади розвитку координації ua
dc.subject артикуляційна диспраксія ua
dc.subject вербальна диспраксія ua
dc.subject диспраксия ua
dc.subject речевой дизонтогенез ua
dc.subject расстройства развития координации ua
dc.subject артикуляционная диспраксия ua
dc.subject вербальная диспраксия ua
dc.subject dyspraxia ua
dc.subject speech dysontogenesis ua
dc.subject developmental coordination disorders ua
dc.subject articulatory dyspraxia ua
dc.subject verbal dyspraxia ua
dc.title Диспраксія в структурі мовленнєвого дизонтогенезу дітей ua
dc.title.alternative Диспраксия в структуре речевого дизонтогенеза детей ua
dc.title.alternative Dyspraxia in the structure of speech dysontogenesis of child ua
dc.type Article ua


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics