Статтю присвячено проблемі мотивації до навчання студентів-першокурсників університету
в умовах карантинного дистанційного навчання, для яких вимушений і раптовий перехід на
дистанційну форму співпав з періодом їх адаптації до навчання у виші. Проаналізовано
переваги та обмеження дистанційної форми навчання в плані мотивування студентів до
досягнення навчальних цілей. Розкрито специфіку мотивації студентів в умовах
дистанційного карантинного навчання. З метою вивчення особливостей мотивації до
навчання студентів першокурсників в умовах карантинного дистанційного навчання
використано методику «Шкали академічної мотивації» Т.О. Гордеевої, яка дозволяє
визначити рівень розвитку різних мотиваційних конструктів в контексті теорії
самодетермінації. Визначено, що у більшості студентів під час академічного року 2020-2021
домінувала внутрішня мотивація, а загальною тенденцією в динаміці мотивації студентів
було незначне зниження показників за всіма шкалами як внутрішньої, так і зовнішньої
мотивації. Виключенням є показники шкали амотивації, яка несуттєво зросла. Порівняння
отриманих результатів із даними про мотивацію першокурсників, що навчались очно,
показало, що мотивація студентів, що навчалися в умовах дистанційного та змішаного
навчання, виявилась достовірно вищою за всіма шкалами внутрішньої мотивації, а також за
шкалами мотивації самоповаги та інтроеційованої мотивації. Виявлені особливості, на наш
погляд, визначають специфіку адаптаційних процесів першокурсників в умовах
карантинного дистанту. Також отримані результати свідчать, що, попри негативний вплив
умов локдауну, студенти виявились достатньо мобілізованими для подолання викликів
адаптації до незвичних умов навчання. В свою чергу умови дистанційного навчання спільно
з викликами пандемії створили підґрунтя для активізації процесів саморегуляції
першокурсників і набуття ними суб’єктного досвіду. Водночас цих умов вочевидь
недостатньо для того, щоб такі процеси набули масовості та більшої глибини.
The article deals with the problem of the first-year university students’ motivation to study under
conditions of emergent remote education during the COVID-19 pandemic, for whom a forced and
sudden transition to distance learning coincided with the period of their adaptation to higher
education. Advantages and limitations of the distance form of learning are analyzed in the context
to motivate students to achieve educational goals. Specific features of students’ motivation under
conditions of emergent remote education are disclosed. In order to research into features of the firstyear
students’ motivation to learn under those conditions, the Academic Motivation Scales
“Academic motivation scales” questionnaire by T.O. Gordeeva was used. The technique permits to
define development levels of various motivational constructs in the context of the selfdetermination
theory. It has been identified that in academic years of 2020-2021, for the majority of
students there dominated intrinsic motivation, whereas the general motivation dynamics tendency
was a minor decline of indicators of all the scales for both intrinsic and extrinsic types of
motivation. The only exception to the rule has become the amotivation scale indicators,
demonstrating a slight growth. Comparison of the results obtained with the data regarding the firstyear
students involved in face-to-face learning shows that motivation of the students who studied in
online and mixed type environments appears to be veraciously higher by all scales of intrinsic
motivation as well as by the scales of self-respect and introjected motivation. The features
disclosed, in our understanding, define the specific features of the first-year students’ adaptation
processes within the emergency remote education. Besides, the results testify to the fact that, in
spite of a negative lockdown influence, the students tend to be mobilized enough to face the
challenges posed by the need to adapt to the learning conditions. Therefore, online settings coupled
with the pandemic challenges, have created the stimulus to expedite the self-regulation processes of
the first-year students. At the same time, thоse conditions are obviously not enough for the
processes to gain mass and depth.