В статті презентована комплексна психологічна розвивальна програма активізації
професійної рефлексії та саморозвитку майбутніх документознавців, що ґрунтується на ідеї
особистісно орієнтованого виховання особистості. Основна ідея цього виховання полягає в
моделюванні таких виховних ситуацій, які б спонукали особистість до самопізнання і
саморозвитку. Серед основних завдань програми варто виокремити такі: розкриття суті
поняття «професійна рефлексія» студентів; актуалізація ціннісного ставлення до себе з
позиції «Я-професіонал»; підвищення у майбутніх документознавців активності щодо
оволодіння професією; поглиблення знань способів і прийомів ефективної професійної
рефлексії. Основновоположною стратегією цієї психологічної розвивальної програми стала
активізація професійної рефлексії майбутніх документознавців й інтересу до рефлексивної
діяльності та, як наслідок, їхній саморозвиток у майбутній професійній діяльності. Для
реалізації поставлених завдань проводились такі заходи зі студентами: міні лекції,
інформаційні відеоролики, туторіал, побудова інтелектуальної карти, відеофільми, дискусії.
Також застосовувались синквейни, ведення щоденника рефлексії під час практики, розробка
та показ студентами відеопрезентацій. Крім того, студенти активно долучались до участі в
фестивалях, семінарах, тренінгах як волонтери та спікери, що допомагало їм зрозуміти свої
сильні та слабкі сторони, над якими варто попрацювати. Впровадження психологічної
розвивальної програми сприятиме зростанню усвідомленого прагнення студентів до
самопізнання, самоосвіти, зміні ціннісного самоставлення, зростанню готовності до
самореалізації та прагнення до саморозвитку в професії. Розроблений інструментарій
спрямований на допомогу академічним кураторам, викладачам і практичним психологам
закладів вищої освіти з метою підвищення потенціалу професійної рефлексії та саморозвитку
майбутніх документознавців.
The article proposes a comprehensive psychological developmental program to enhance
professional reflection and self-development of future documentologists, based on the idea of
personality-oriented education of the individual. The main idea of such education was to model
educational situations that would encourage the individual to self-knowledge and self-development.
The main tasks of the program are the following: revealing the essence of the “professional
reflection” concept for students; actualization of the value attitude to oneself from the position of “I
am а professional”; increasing the activity of future documentologists to master the profession;
deepening knowledge of methods and techniques of effective professional reflection. The main
strategy of this psychological development program was the activation of professional reflection of
future documentologists and interest in reflective activities and, as a consequence, their selfdevelopment
in future professional activities. To implement the tasks, the following activities were
conducted with the students: mini-lectures, informational videos, tutorial construction of an
intellectual map, videos, discussions. During the practice syncveins, diary of reflections and
videopresentations developed by the students were also used. In addition, students actively
participated in festivals, seminars, trainings as volunteers and speakers, it helped them to understand
their strengths and weaknesses, what exactly to work on. The introduction of a psychological
development program will help increase students’ conscious desire for self-knowledge, selfeducation,
change in values, increase readiness for self-realization and the desire for selfdevelopment
in the profession. The developed toolkit was aimed to assist academic curators,
teachers and practical psychologists of higher education institutions in development work in order
to increase the potential of professional reflection and self-development of future documentologists.