У статті розглядається роль сучасної дитячої прози у становленні національної ідентичності школярів, адже в умовах глобалізованого суспільства потреба кожного індивіда в усвідомленні і збереженні національної ідентичності набуває дедалі більшої ваги. Оскільки, на думку психологів, становлення ідентичності, відбувається саме в пубертатний період, ключову роль у цьому процесі відіграє саме школа, зокрема, відкривається широке поле для діяльності учителів-словесників, адже література є одним з активних чинників суспільного виховання: моралі, совісті, інтелігентності загальнолюдських цінностей. У роботі названо дослідників, які вивчали питання національної ідентифікації на терені педагогіки, проте наголошено на тому, що воно залишається малорозробленим: педагоги потребують дієвого методичного інструментарію, який можна було б використовувати в межах уроку, практичних порад стосовно добору матеріалів для роботи. У статті наголошено на необхідності актуалізувати читацьку активність школярів, що можна зробити за допомогою творів сучасних дитячих письменників, які у своїх книжках майстерно поєднують і сучасність, і героїчне минуле. Використання фольклорних, казкових персонажів, перенесення їх у сучасний світ робить подібні твори надзвичайно привабливими для дитини, але під час читання вона не тільки захоплено слідкує за сюжетом, але і вбирає в себе фольклорну спадщину, українські традиції, історію рідного народу, починає відчувати себе частиною великої “Ми”–спільноти. У роботі розглядаються методи і прийоми, які доцільно використовувати під час вивчення художніх творів, зокрема і на уроках позакласного читання. Наголошується на тому, що саме технології інтерактивного навчання спрямовані на формування в учнях здатності окреслювати проблеми, розуміти суперечності, формулювати гіпотези, оригінальні ідеї, аналізувати, систематизувати інформацію, здійснювати пошуково-дослідницьку діяльність. Окрему увагу приділено кооперативному навчанню, яке, на думку автора, є найбільш продуктивними і придатними для учнів будь-якої вікової категорії. Загалом у статті доведено, що за умови майстерної подачі матеріалу і правильної розстановки акцентів у викладанні сучасна дитяча проза здатна не лише відновити читацьку активність молодого покоління, але й стати потужним чинником національної ідентифікації.
The article considers the role of modern childrenʼs prose in the formation of national identity of schoolchildren, because in a globalized society, the need of each individual to understand and preserve national identity is becoming increasingly important. Since, according to psychologists, the formation of identity occurs during puberty, the key role in this process is played by the school, in particular, opens a wide field for teachers of vocabulary, as literature is one of the active factors of social education: morality, conscience, intelligence of universal values. The paper names researchers who have studied the issue of national identification in the field of pedagogy, but emphasizes that it still is not sufficiently developed: teachers need effective methodological tools that could be used within the lesson, practical advice on the selection of materials for work. The article emphasizes the need to actualize the reading activity of schoolchildren, which can be done with the help of works by modern childrenʼs writers, who in their books skillfully combine both the present and the heroic past. The use of folklore, fairy-tale characters, their transfer to the modern world makes such works extremely attractive to the child, but while reading he/she not only enthusiastically follows the plot, but also absorbs folklore heritage, Ukrainian traditions, history of the native people, begins to feel part great “We” – community. The paper considers methods and techniques that should be used in the study of works of art, including extracurricular reading lessons. It is emphasized that the technologies of interactive learning are aimed at forming in students the ability to outline problems, understand contradictions, formulate hypotheses, original ideas, analyze, organize information, carry out research activities. Particular attention is paid to cooperative learning, which, according to the author, is the most productive and suitable for students of all ages. In general, the article proves that, given the skillful presentation of the material and the correct placement of accents in teaching, modern childrenʼs prose can not only restore the reading activity of the younger generation, but also become a powerful factor in national identification.