У статті визначено педагогічні стратегії підтримки дітей із порушеннями опорно-рухового апарату в умовах закладах середньої освіти, особливості організації навчальної діяльності, загальні вимоги до освітнього середовища та основні завдання педагогічного впливу за різними сферами розвитку дитини. Мета роботи – з’ясувати особливості формування інклюзивного освітнього середовища для дітей із порушеннями опорно-рухового апарату. Методи дослідження: аналіз і узагальнення спеціальної літератури. Охарактеризовано особливості впливу порушень опорно-рухового апарату на розвиток дитини та специфіку формування когнітивної, мовленнєво-комунікативної та емоційно-вольової сфер. Проаналізовано труднощі, з якими стикається дитина в процесі засвоєння простору школи та під час отримання знань у закладах середньої освіти. Визначена стратегія організації навчальної діяльності дітей із порушеннями опорнорухового апарату в умовах інклюзивної освіти. Виокремлено основні завдання педагогічного впливу на мовленнєво-комунікативну, когнітивну та емоційно-вольову сфери розвитку дитини та наведені основні напрями реалізації та вирішення цих завдань. Встановлено, шо рухові порушення впливають на всі сфери розвитку дитини. Забезпечення отримання знань з опорою на збережені функції організму дитини відбувається шляхом застосування спеціального обладнання, електронних носіїв навчальної інформації, вибору найзручнішого засобу для фіксації навчальної інформації. Визначено, що основним завданням педагогічного впливу на мовленнєво-комунікативну сферу розвитку є формування кінестетичного сприймання органів артикуляції. Завданням впливу на когнітивну сферу, перш за все, є формування зорового, слухового і кінестетичного сприймання та стимуляції предметно-практичної та ігрової діяльності. Основним напрямом впливу на емоційно-вольову сферу є формування мотиваційної основи психічної діяльності.
The article identifies pedagogical strategies to support children with musculoskeletal disorders in secondary education, organization of educational activities, general requirements for the educational environment and the main objectives of pedagogical influence in various areas of child development. Purpose: To find out the specifics of creating an inclusive educational environment for children with musculoskeletal disorders. Methods: Analysis and synthesis of the literature. Results: The peculiarities of the influence of musculoskeletal disorders on the child’s development and the specifics of the formation of cognitive, speech-communicative and emotional-volitional spheres are characterized. The difficulties faced by the child in the process of mastering the space of school and during the acquisition of knowledge in secondary education are analyzed. The strategy of the organization of educational activity of children with disturbances of the musculoskeletal system in the conditions of inclusive education is defined. The main tasks of pedagogical influence on the speech-communicative, cognitive and emotional-volitional spheres of the child's development are singled out and the main directions of realization and solution of these tasks are given. Conclusions: It is established that motor disorders affect all areas of child development. Ensuring the acquisition of knowledge based on the preserved functions of the child's body is through the use of special equipment, electronic media of educational information, choosing the most convenient means for recording educational information. It is established that the main task of pedagogical influence on the speech-communicative sphere of development is the formation of kinesthetic perception of articulatory organs. The task of influencing the cognitive sphere, first of all, is the formation of visual, auditory and kinesthetic perception and stimulation of subject-practical and game activities. The main direction of influence on the emotional and volitional sphere is the formation of the motivational basis of mental activity.