Змістом статті є результати експериментально-теоретичних досліджень автора в галузі художньо-естетичного розвитку особистості дитини в період дошкілля. Визначено актуальність педагогічних інновацій з позицій переосмислення вітчизняної та світової спадщини, здобутків художньої педагогіки й мистецької практики, завдань сучасної дошкільної освіти. Розкрито сутність технологічного підходу в методологічному та методичному аспектах організації педагогічно керованого процесу художньо-естетичного розвитку дітей у дошкільному віці. Зроблено акцент на аналізі особливостей окремих технологій з позиції їх потенціалу для використання в організації педагогічного процесу художньо-естетичного розвитку дитини в умовах дошкільного закладу відповідно до завдань сучасної дошкільної освіти. Позначено актуальні напрями педагогічного пошуку: професійна художньо-естетична (мистецька) компетентність педагога; художньо-естетична культура батьків; визначення освітнього простору й організація розвивального середовища; зміст і стиль спілкування педагога з дитиною в просторі краси, мистецтва, образотворення, художньо-естетичне самовираження; базові знання дитини з мистецтва й навички з художньої практики; особливості усвідомлення дитиною свободи й правил у художньо-естетичному світосприйманні та творчому самовираженні тощо. Надано авторський алгоритм описування педагогічної технології, сформульовано принципи її побудови й умови ефективної реалізації в сучасній практиці дошкільної освіти. Пріоритетною умовою ефективності сучасної педагогічної технології визначено органічне включення дитини в педагогічну систему комплексного художньо-естетичного розвитку, яка інтегрує емоційно-споглядальну (сенсорно-перцептивну), художньо-освітню (мистецько-ігрову) і художньо-творчу діяльності. Очікуваним результатом визначено вміння дитини знаходити натхнення в процесі пізнавання реального світу, світу краси, світу мистецтва та володіння соціокультурними формами художньо-естетичного самовираження, образотворчої імпровізації.
The content of the article is the results of experimental and theoretical research of the author in the field of artistic and aesthetic development of the child’s personality in preschool. The relevance of pedagogical innovations from the standpoint of rethinking the national and world heritage, the achievements of art pedagogy and art practice, the tasks of modern preschool education is determined. The essence of the technological approach in the methodological and methodical aspects of the organization of pedagogically controlled process of artistic and aesthetic development of children in preschool age is revealed. Emphasis is placed on the analysis of the features of individual technologies from the standpoint of their potential for use in the organization of the pedagogical process of artistic and aesthetic development of the child in the preschool institution in accordance with the tasks of modern preschool education. The current directions of pedagogical search are indicated: professional artistic and aesthetic (artistic) competence of the teacher; artistic and aesthetic culture of parents; definition of educational space and organization of development environment; the content and style of communication between teacher and child in the space of beauty, art, education, artistic and aesthetic self-expression; basic knowledge of the child in art and skills in artistic practice; features of the child’s awareness of freedom and rules in the artistic and aesthetic worldview and creative self-expression, etc. The author’s algorithm of describing pedagogical technology is given, the principles of its construction and conditions of effective realization in modern practice of preschool education are formulated. The priority condition for the effectiveness of modern pedagogical technology is the organic inclusion of the child in the pedagogical system of complex artistic and aesthetic development, which integrates emotional-contemplative (sensory-perceptual), artistic-educational (artistic-playful) and artistic-creative activity. The expected result is the child's ability to find inspiration in the process of learning about the real world, the world of beauty, the world of art and mastery of socio-cultural forms of artistic and aesthetic self-expression, figurative improvisations.