На сьогодні актуальною є проблема упровадження інклюзивної освіти, підготовка учителя до роботи з учнями з особливими освітніми потребами (з ООП). Використання у навчанні теорії ймовірностей та математичної статистики технологій дистанційного навчання сприяє саморепрезентації учнів з ООП і надає їм більші можливості для отримання якісної освіти. Технології дистанційного навчання можуть стати незамінними для учнів з ООП. Однак методика використання ІКТ для їх навчання не є усталеною і потребує подальших досліджень і апробації. Потрібна додаткова підготовка учителя до навчання учнів з інклюзією. На основі аналізу теоретичних джерел і практичного досвіду висвітлити окремі аспекти методики навчання математики учнів з особливими освітніми потребами з використанням ІКТ, методичної підготовки учителів математики. Подано особливості використання розроблених динамічних вправ LearningАpps та GeoGebra у навчанні стохастики учнів з ООП, зокрема з вадами слуху. Розглянуто застосування форм спільної роботи через мережу, описано можливості використання методу навчальних проєктів як можливих напрямів соціалізації. Зроблено висновки щодо доцільності застосування у навчанні стохастики учнів з ООП онлайн сервісів LearningАpps, GeoGebra, упровадження методу навчальних проєктів. Подано розроблений навчальний посібник з методики навчання математики, який доцільно використати у підготовці та підвищенні кваліфікації учителів. Для успішної реалізації розробленої системи завдань, дібраних засобів і форм роботи необхідна додаткова розробка інструктивно-методичних матеріалів для помічника учителя (асистента), що суттєво для успішної реалізації Концепції інклюзивної освіти. У подальшому доцільно розширити дослідження можливості використання змішаного навчання для розвитку в учнів з ООП когнітивних, креативних, комунікативних та колаборативних умінь, що є базовими компетентностями ХХІ століття.
Today, the problem of the implementation of the inclusive education, preparing the teacher to work with students with special educational needs (with SEN) is urgent. The use of probabilistic and mathematical statistics in distance learning technologies in the teaching contributes to the self-presentation of students with SEN and gives them more opportunities for quality education. The distance learning technologies can become indispensable for SEN students. However, the methodology for using ICT for their learning is not well established and needs further research and validation. Additional teacher training is needed to teach students with inclusion. Purpose of the article: Because of the analysis of theoretical sources and practical experience, to highlight some aspects of the methodology of teaching mathematics to students with special educational needs using ICT, methodological training of mathematics teachers. The features of the use of the developed interactive exercises LearningApps and GeoGebra in teaching stochastics of students with SEN, in particular with hearing impairments, are presented. Application of forms of collaboration through the network is considered, possibilities of using the method of educational projects as possible directions of socialization are described. The conclusions are made about the expediency of using students learning with SEN online services LearningApps, GeoGebra, implementation of the method of educational projects. A tutorial on mathematics teaching methodology is presented, which should be used in the preparation and advanced training of teachers. Successful implementation of the developed system of tasks, selected tools and forms of work requires the additional development of instructional and methodological materials for the assistant teacher (assistant), that is essential for the successful implementation of the Concept of inclusive education. In the future, it is expedient to expand the study of the possibility of using blended learning for the development of cognitive, creative, communicative, and collaborative skills, which are the basic competences of the 21st century for students with SEN.