В статті розкрито особливості фізичного виховання студентів на сучасному етапі розвитку суспільства. Встановлено, що заняття з фізичного виховання на основі спортивної спеціалізації в більшій мірі створюють умови для подальшої реалізації завдань професійно-прикладної фізичної підготовки. Виявлено, що застосування модульно-блокового навчання в сукупності з системою рейтингового контролю дозволяє організувати модульно-рейтингову технологію фізичного виховання та сприяти підвищенню мотивації до занять фізичними вправами. Такий підхід дозволяє: використовувати у взаємозв'язку рейтинг-модульну систему організації занять; впроваджувати інноваційні технології; підвищувати фізкультурно-освітній потенціал занять; посилювати професійно-прикладну фізичну підготовку молодих фахівців; підвищувати ціннісні орієнтації на ведення здорового способу життя засобами фізичного виховання.
The article reveals the features of physical education of students at the present stage of development of society. It is established that physical education classes on the basis of sports specialization to a greater extent create conditions for further implementation of the tasks of professional and applied physical training. It is revealed that the use of modular-block training in combination with the system of rating control allows to organize the modular-rating technology of physical education and to increase the motivation to exercise. This approach allows: to use in the relationship rating-modular system of organization of classes; to introduce innovative technologies; to increase the physical culture and educational potential of classes; to strengthen professional and applied physical training of young specialists; to increase value orientations on leading a healthy lifestyle by means of physical education. Physical education is a multilevel educational system, holistic and unified in structure, content and organization. This process must be implemented in the aggregate of all parts, connections, channels, which are in relations and connections with each other and timely modernize in accordance with those changes in environmental and social processes.
Thus, the tasks for the education of physical qualities, motor skills, rehabilitation, ecological and valeological education should be solved from the standpoint of an integrated approach as a method of scientific and practical implementation of a multilevel system of physical education and constant modernization of its content. This approach involves the use of the relationship of rating-modular technology of organization of classes; taking into account ecological introductions of innovative technologies, high rise of physical culture and educational potential of occupations owing to increase of a share of ecological and valeological maintenance of theoretical program material, strengthening of professional and applied physical training of young experts, raises value orientations of a way of life by means of physical culture and sports.