Навчальний процес майбутніх тренерів з виду спорту потребує застосування ефективних підходів організації практичних занять. Мета роботи. Пошук шляхів оптимізації процесу навчання студентів видам легкої атлетики. Методи дослідження: аналіз науково-методичних джерел; узагальнення; конкретизація. Результати. Визначені протиріччя в процесі навчання видам легкої атлетики здобувачів вищої освіти, які займаються різними видами спорту, та представлені шляхи їх нівелювання. Висновки. Організація навчального процесу здобувачів вищої освіти має забезпечувати формування єдиного освітнього простору. Включення здобувача освіти у процес формування цього простору відбувається на практичних заняттях та при організації самостійної роботи. Натомість, диференціація навчального процесу має відбуватися з урахуванням індивідуальних і групових особливостей здобувачів вищої освіти. Представлені підходи дозволяють збільшити участь здобувачів освіти у формуванні навчального процесу.
The educational process of future coaches in sports requires the use of effective approaches to the organization of practical classes. Purpose. Finding ways to optimize the learning process of students in athletics. Methods: analysis of scientific and methodological sources; generalization; concretization. Results. Contradictions in the process of teaching athletics to higher education students engaged in various sports are identified, and ways to level them are presented. Conceptual approaches to teaching athletics were considered on the example of higher education students who are involved in various sports. Conclusions. Adaptation of educational concepts for players involves taking into account both the characteristics of physical fitness in relation to specialization, and the current level of physical fitness in relation to motor physical activity being studied. This will create an opportunity to harmonize these levels and allow for the formation of effective curricula. We believe that the previously acquired skills and features of sports specialization give players the opportunity to learn quality athletics sprint. Further research will be aimed at the applied application of the presented ways to optimize the educational process of higher education students in athletics. The organization of the educational process of higher education seekers should ensure the formation of a single educational space. The inclusion of the student in the process of forming this space takes place in practical classes and in the organization of independent work. Instead, the differentiation of the educational process should take into account the individual and group characteristics of higher education. The presented approaches allow to involve students in the educational process to a greater extent.