Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Теоретичний аналіз проблеми значущості самооцінки в структурі гідності особистості

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Папітченко, Лінда
dc.date.accessioned 2021-06-03T11:54:17Z
dc.date.available 2021-06-03T11:54:17Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation Папітченко, Л. Теоретичний аналіз проблеми значущості самооцінки в структурі гідності особистості / Л. Папітченко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 12 : Психологічні науки : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2020. – Вип. 12 (57). – С. 79-89. – https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series12.2020.12(57).07 ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/34208
dc.description.abstract У статті презентовано результати теоретичного аналізу позицій науковців щодо розуміння феномена «самооцінки» від початку зародження цього поняття в кінці дев’ятнадцятого століття до сьогодення. Мета дослідження полягала в здійсненні теоретичного аналізу проблеми формування самооцінки і визначення її значущості в структурі гідності особистості. Завдання дослідження: простежити ключові позиції науковців у розумінні феномена самооцінки та розглянути її місце в структурній моделі гідності особисті, а також теоретично обґрунтувати наявність впливу соціокультурного середовища на формування самооцінки особистості. Теоретично проаналізовано і схематично подано взаємозв’язок структурних компонентів самооцінки у моделі особистісної гідності. Звернено увагу на наявність експліцитної та імпліцитної самооцінки особистості, відмінності між ними й рівень її усвідомленості: когнітивно доступний і підсвідомий. Зазначено, що структура самооцінки презентована трьома компонентами: 1) емоційним, що засвідчує ставлення до самого себе і міру задоволеності собою; 2) когнітивним, що відбиває знання людини про себе; 3) поведінковим, який окреслює ставлення до себе на рівні дії. Окреслено важливість самооцінки в життєдіяльності особистості, адже вона впливає на рівень домагань і прагнень людини в різних сферах життя, а також демонструє зіставлення між «Я-реальним» і «Я-ідеальним». Акцентовано увагу на тому, що особистість отримує (надає собі) найвищу самооцінку із аспектів самоідентичності, які найкращим чином відповідають цінностям культури, що її оточує. Система самооцінки є важливим способом, за допомогою якого люди засвоюють цінності своєї культури на імпліцитному рівні, навіть якщо вони не усвідомлюють цього. У результаті теоретичного аналізу виявлено, що люди з неконгруентною самооцінкою більш непередбачувані та реакційні. Розбіжності між рівнем домагань і реальними можливостями призводять до неправильного оцінювання себе і, як наслідок, поведінка людини стає неадекватною. На цьому ґрунті можуть виникати емоційні зриви, підвищуватися тривожність, тощо. ua
dc.description.abstract The article introduces the theoretical positions of scientists regarding the understanding of “selfesteem” from the rise of the concept at the end of the nineteenth century up to this day. The structural component of the model of personal dignity – self-esteem – has been theoretically analysed and a schematic of it has been drawn. A point of explicit and implicit self-esteem existence, the difference between them and the level of awareness ( cognitively accessible and subconscious) and the impact on the personality have been made. It has been pointed out that the self-esteem structure is represented by three components – emotional, which shows the attitude towards a person as a degree of self-satisfaction, cognitive, which reflects a person’s knowledge of him/herself, and behavioural, which shows the attitude towards a person at the level of action.The importance of self-esteem in an individual’s life has been outlined as it affects the level of aspiration and ambition of a person in various spheres of life, as well as it demonstrates the relationship between “real self” and “ideal self”. A particular focus is placed on the fact that a person receives the highest self-esteem (holds him/herself in high esteem), based on those aspects of his/her identity that best correspond to the values of the surrounding culture. The self-esteem system is an important way in which people internalize their culture values on an implicit level, even if they do not consciously recognize it. Theoretical analysis has shown that people with noncongruent self-esteem are more unpredictable and reactionary. Disagreements between the level of aspiration and real possibilities lead to an incorrect self-assessment and, as a result, a person’s behaviour becomes inadequate, emotional breakdowns may occur, anxiety increases, and so on. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова ua
dc.subject самооцінка, особистісна гідність ua
dc.subject «Я-реальне» ua
dc.subject «Я-ідеальне» ua
dc.subject самосвідомість ua
dc.subject експліцитна самооцінка ua
dc.subject імпліцитна самооцінка ua
dc.subject self-esteem ua
dc.subject personal dignity ua
dc.subject “real self” ua
dc.subject “ideal self” ua
dc.subject self-awareness ua
dc.subject explicit selfesteem ua
dc.subject implicit self-esteem ua
dc.subject.classification 159.923.2:17.026.4 ua
dc.title Теоретичний аналіз проблеми значущості самооцінки в структурі гідності особистості ua
dc.title.alternative Theoretical analysis of the problem of self-esteem importance in the structure of personal dignity ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу