Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Дослідження здатності до схематизації здобувачів ступеня доктора філософії (Ph.D.) як механізму їх професійного мислення та мислекомунікації

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Гура, Тетяна
dc.contributor.author Гура, Олександр
dc.contributor.author Gura, Tetiana
dc.contributor.author Gura, Oleksandr
dc.date.accessioned 2021-05-24T12:40:31Z
dc.date.available 2021-05-24T12:40:31Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation Гура Т. Дослідження здатності до схематизації здобувачів ступеня доктора філософії (Ph.D.) як механізму їх професійного мислення та мислекомунікації / Т. Гура, О. Гура // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 12 : Психологічні науки : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2020. - Вип. 12 (57). - С. 16-25. - https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series12.2020.12(57).02 ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/34102
dc.description.abstract Статтю присвячено дослідженню здатності до схематизації здобувачів ступеня доктора філософії (Ph.D.) як механізму їх професійного мислення і мислекомунікації. Проаналізовано основні положення сучасної психологічної науки щодо розуміння сутності схематизації, як інструменту мислення і комунікації, засобу спільного проєктування і розвитку миследіяльності, а здатності до схематизації – як провідної професійної якості науковця, що має формуватися на етапі його професійної підготовки. Методи дослідження: теоретичні (аналіз: теоретичний, термінологічний; узагальнення, систематизація, класифікація); емпіричні (методи діагностики, адаптовані до завдань дослідження – самооцінювання, опитування, тестування); математичної статистики (метод середніх величин, кореляційного аналізу за допомогою IBM SPSS Statistics v.23). За результатами проведеного емпіричного дослідження визначено, що більшість здобувачів ступеня доктора філософії, які взяли участь у діагностиці, мають недостатній рівень знань (на рівні інтуїтивного знання) щодо сутності схем, усвідомлення їх місця серед інших методів візуалізації інформації, а також типів та принципів побудови, що унеможливлює актуалізацію їх здатності до схематизації як усвідомленої, відрефлексованої. Крім того, більшість здобувачів ступеня доктора філософії мають недостатній рівень розвитку уміння схематизації як об’єктів, так і процесів, порушують їх родо-видову організацію, існуючі правила символічної, графічної презентації. Попри це, оцінюють рівень розвитку власних умінь переважно на середньому та високому рівнях і кожен третій з них має низький рівень індивідуальної актуалізованості парціальної рефлексії діяльності, що забезпечує осмислення, оцінку їх миследіяльності й мислекомунікації. Встановлено, що актуальним завданням вітчизняної вищої освіти є цілеспрямований розвиток здатності до схематизації здобувачів ступеня доктора філософії, що забезпечується реалізацією у змісті освітньо-наукових програм таких принципів, як: забезпечення усвідомленості сутності схематизації, вбудованості в існуючий досвід, вербалізації, колективної миследіяльності, актуалізації різнорівневої рефлексії та мисленнєвої діяльності, поступового ускладнення побудованих схем, єдності конструктів, згорнутості інформації, етапності схематизаційного руху. ua
dc.description.abstract The article is devoted to the study of the schematization ability of candidates for the degree of Doctor of Philosophy (Ph.D.) as a mechanism of their professional thinking and thought communication. It gives an analysis of the main provisions of modern psychological science on understanding the essence of schematization as a tool of professional thinking and thought communication, and the ability of schematization as a leading professional quality of a scientist which should be formed at the stage of his professional training. Research methods: theoretical(analysis: theoretical, mathematical statistics (method of averages, correlation analysis using IBM SPSS Statistics v.23). According to the results of an empirical research, most Ph.D. candidates who took part i isualization, as well as types and principles of construction, which makes it impossible to characterize their ability to schematize as conscious, reflected. Moreover, most candidates for the degree of Doctor of Philosophy have aninsufficient level of the ability to schematize both objects and processes, violate their generic organization, the existing rules of symbolic, graphic presentation. On the other hand, they assess thelevel of development of their own skills mainly at intermediate and high levels and every third of them has a low level of individual relevance of partial reflection of activities, which providesunderstanding, evaluation of their thinking process and communication. It is gent task of domestic higher education is the purposeful development of the ability of schematization in candidates for the degree of Doctor of Philosophy, which can be provided by theimplementation in the content of educational and scientific programs such principles as: awarenessof the essence of schematization, integration into xisting experience. and mental activity, thegradual complication of the constructed schemes, the unity of constructs, the convolution ofinformation, the stages of the schematic movement. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова ua
dc.subject схематизація ua
dc.subject схема ua
dc.subject мисленнєва діяльність ua
dc.subject здобувачі ступеня доктора філософії (Ph.D.) ua
dc.subject наукова діяльність ua
dc.subject schematization ua
dc.subject scheme ua
dc.subject mental activity ua
dc.subject candidates for the degree of Doctor of Philosophy (Ph.D.) ua
dc.subject scientific activity ua
dc.subject.classification 159.9.072:378.225:378.22.001 ua
dc.title Дослідження здатності до схематизації здобувачів ступеня доктора філософії (Ph.D.) як механізму їх професійного мислення та мислекомунікації ua
dc.title.alternative Research of the schematization ability of ph. ds as a mechanism of their professional thinking and thought communication ua
dc.type Article ua


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics