Статтю присвячено дослідженню здатності до схематизації здобувачів ступеня доктора філософії (Ph.D.) як механізму їх професійного мислення і мислекомунікації. Проаналізовано основні положення сучасної психологічної науки щодо розуміння сутності схематизації, як інструменту мислення і комунікації, засобу спільного проєктування і розвитку миследіяльності, а здатності до схематизації – як провідної професійної якості науковця, що має формуватися на етапі його професійної підготовки. Методи дослідження: теоретичні (аналіз: теоретичний, термінологічний; узагальнення, систематизація, класифікація);
емпіричні (методи діагностики, адаптовані до завдань дослідження – самооцінювання, опитування, тестування); математичної статистики (метод середніх величин, кореляційного аналізу за допомогою IBM SPSS Statistics v.23). За результатами проведеного емпіричного дослідження визначено, що більшість здобувачів ступеня доктора філософії, які взяли участь у діагностиці, мають недостатній рівень знань (на рівні інтуїтивного знання) щодо сутності схем, усвідомлення їх місця серед інших методів візуалізації інформації, а також типів та
принципів побудови, що унеможливлює актуалізацію їх здатності до схематизації як усвідомленої, відрефлексованої. Крім того, більшість здобувачів ступеня доктора філософії мають недостатній рівень розвитку уміння схематизації як об’єктів, так і процесів, порушують їх родо-видову організацію, існуючі правила символічної, графічної презентації.
Попри це, оцінюють рівень розвитку власних умінь переважно на середньому та високому рівнях і кожен третій з них має низький рівень індивідуальної актуалізованості парціальної рефлексії діяльності, що забезпечує осмислення, оцінку їх миследіяльності й мислекомунікації. Встановлено, що актуальним завданням вітчизняної вищої освіти є цілеспрямований розвиток здатності до схематизації здобувачів ступеня доктора філософії, що забезпечується реалізацією у змісті освітньо-наукових програм таких принципів, як: забезпечення усвідомленості сутності схематизації, вбудованості в існуючий досвід,
вербалізації, колективної миследіяльності, актуалізації різнорівневої рефлексії та
мисленнєвої діяльності, поступового ускладнення побудованих схем, єдності конструктів, згорнутості інформації, етапності схематизаційного руху.
The article is devoted to the study of the schematization ability of candidates for the degree of Doctor of Philosophy (Ph.D.) as a mechanism of their professional thinking and thought communication. It gives an analysis of the main provisions of modern psychological science on understanding the essence of schematization as a tool of professional thinking and thought communication, and the ability of schematization as a leading professional quality of a scientist which should be formed at the stage of his professional training. Research methods: theoretical(analysis: theoretical, mathematical statistics (method of averages, correlation analysis using IBM SPSS Statistics v.23).
According to the results of an empirical research, most Ph.D. candidates who took part i isualization, as well as types and
principles of construction, which makes it impossible to characterize their ability to schematize as conscious, reflected. Moreover, most candidates for the degree of Doctor of Philosophy have aninsufficient level of the ability to schematize both objects and
processes, violate their generic
organization, the existing rules of symbolic, graphic presentation. On the other hand, they assess thelevel of development of their own skills mainly at intermediate and high
levels and every third of
them has a low level of individual relevance of partial reflection of activities, which providesunderstanding, evaluation of their thinking process and communication. It is gent task of domestic higher education is the purposeful development of the ability of
schematization in candidates for the degree of Doctor of Philosophy, which can be provided by theimplementation in the content of educational and scientific programs
such principles as: awarenessof the essence of schematization, integration into
xisting experience. and mental activity, thegradual complication of the constructed schemes, the unity of constructs, the convolution ofinformation, the stages of the
schematic movement.