У концептуальному полі нашого дослідження представлено зміст та структуру інформаційно-модульної програми «Баскетбол 3Х3» як складової методичної основи технології підвищення рівня фізичної підготовленості дітей старшого шкільного віку з вадами слуху з використанням елементів спортивно-орієнтованого фізичного виховання.
Відповідно до результатів проведених нами досліджень, було встановлено позитивні зміни щодо покращення рівня комунікативної здатності серед обстежених дітей (на 47 % в середньому), мотивації до здорового способу життя (на 38 %), позитивного відношення до власного здоров’я (на 56 %).
Представлені в статті результати наукових досліджень продемонстрували певний спектр наукових розробок в напрямку здійснення корекційної діяльності різними принципами в процесі адаптивного фізичного виховання дітей з порушеннями слуху, згідно теми 3.23: «Здоров`яформуючі технології дітей та молоді у процесі адаптивного фізичного виховання».
В концептуальном поле нашего исследования представлены содержание и структура информационно-модульной программы «Баскетбол 3Х3» как составляющей методической основы технологии повышения уровня физической подготовленности детей старшего школьного возраста с нарушениями слуха с использованием элементов спортивно-ориентированного физического воспитания.
Согласно результатам проведенных нами исследований, были установленны положительные изменения по улучшению уровня коммуникативной способности среди обследованных детей (на 47% в среднем), мотивации к здоровому образу жизни (на 38%), положительного отношения к собственному здоровью (на 56%) .
Представленные в статье результаты научных исследований продемонстрировали определенный спектр научных разработок в направлении осуществления коррекционной деятельности различными принципами в процессе адаптивного физического воспитания детей с нарушениями слуха, согласно теме 3.23 «Здоровьеформирующие технологии детей и молодежи в процессе адаптивного физического воспитания».
The conceptual field of our study presents the content and structure of the information-modular program "Basketball 3X3" as a component of the methodological basis of technology to improve the physical fitness of high school children with hearing impairments using elements of sports-oriented physical education.
According to the results of our research, there were positive changes in improving the level of communication skills among the surveyed children (by 47% on average), motivation for a healthy lifestyle (by 38%), a positive attitude to their own health (by 56%).
The results of scientific research presented in the article demonstrated a certain range of scientific developments in the direction of corrective activity by different principles in the process of adaptive physical education of children with hearing impairments, according to topic 3.23: "Health-forming technologies of children and youth in adaptive physical education".
According to the latest research data in Ukraine over the past five years, there has been a rapid increase in the number of people with special needs. Among them, the number of children with hearing impairments stands out.
A number of scientific studies have also confirmed that deaf and hard of hearing children differ from their healthy peers in somatic weakness, lack of mobility, lag in physical and motor development.
This fact determines the strategic task of developing adaptive physical education in Ukraine at the present stage of the European integration process, which includes the development of the younger generation of basic values aimed at understanding the basics of a healthy lifestyle, strengthening physical and mental health, mental and physical performance, social adaptation and independence of the personality of children with special needs.