Розглядається процес становлення та розвитку теорії позашкільної освіти в історії зарубіжної та вітчизняної педагогічної думки. Автор розглядає праці класиків зарубіжної педагогіки Й. Гербарта, Я. Коменського, Й. Песталоцці, Ж.-Ж. Руссо, у яких закладалися теоретичні засади позашкільної освіти. Звертається увага на ідеї П. Каптерева, М. Пирогова, Л. Толстого, К. Ушинського, які мають значення для становлення та розвитку теорії позашкільної освіти в Україні, серед них – підготовка до праці в житті, вільна організація освітнього процесу, розвиток творчих здібностей, загальнолюдська освіта. У публікації показано, що надалі ці погляди були розвинені П. Блонським, В. Вахтеровим, К. Вентцелем, Є. Мединським, С. Русовою, С. Шацьким, які обґрунтували необхідність розвитку нахилів, індивідуальних здібностей дітей, формування нового типу відносин між учнем і педагогом, створення особливого середовища позашкільної освіти, визнання розвитку як одного з основних завдань освіти. Значна увага у статті приділяється педагогічній творчості Є. Мединського та С. Шацького як класиків теорії позашкільної освіти. Автор розкриває, що надалі ідеї позашкільної освіти були розвинуті в педагогічних працях В. Сухомлинського, який відстоював самоцінність позашкільної роботи, її самостійні методи і форми. В. Сухомлинський найважливішим інструментом своєї педагогічної практики вважав викликання в учнів відчуття успіху, переживання радості пізнання. У публікації наголошується, що у наші дні досягнення «ситуації успіху» в діяльності педагога позашкільної освіти стало однією з головних умов його успішної роботи. Автор доходить висновку, що позашкільна освіта завжди була багатоаспектним об’єктом досліджень та відігравала важливу роль у навчанні та вихованні молоді, сприяла формуванню її ціннісних, моральних орієнтацій. Теоретичне узагальнення цінного досвіду, що створили педагоги минулого, а також вивчення досягнень світової педагогічної думки, творче використання їх з урахуванням вимог і можливостей молодої держави дають змогу якісно оновити й удосконалити зміст виховної роботи позашкільних закладів України.
The article considers the process of formation and development of the theory of out-of-school education in the history of foreign and domestic pedagogy. The author considers the works of the classics of foreign pedagogy J. Herbart, J. Comenius, J. Pestalozzi, J.-J. Rousseau, who laid the theoretical foundations of out-of-school education. Due attention is paid to the ideas of P. Kapterev, M. Pirogov, L. Tolstoy, K. Ushinsky, which are important for the formation and development of the theory of outof-school education in Ukraine, among them – preparation for work during one’s lifetime, free organization of the educational process, development of creative abilities, universal education. The publication shows that later these views were developed by P. Blonsky, V. Vakhterov, K. Ventzel, E. Medinsky, S. Rusova, S. Shatsky, who justified the necessity to develop inclinations, individual abilities of children, the formation of a new type of relationship between a student and a teacher, creating a special environment for out-of-school education, recognition of development as one of the main tasks of education. In the article much attention is paid to the pedagogical heritage of E. Medinsky and S. Shatsky, as the classics of the theory of out-of-school education. The author reveals that later the ideas of out-of-school education were developed in the pedagogical works of V. Sukhomlinsky, who advocated the importance of out-of-school activities, their peculiar methods and forms. V. Suhomlynsky considered the feeling of success of the pupils and their cognitive joy to be the most important instruments of his pedagogical practice. It has been highlighted in the paper that nowadays the development of the «situation of success» in extracurricular activity of the teacher is viewed as one of the main conditions of his successful professional activity. The author concludes that extracurricular activity has always been a multifaced object of investigations and played a significant role in teaching and upbringing of young people creating their moral values. Theoretical generalization of valuable experience of the former educators, thorough investigation of the world’s pedagogical trends and their creative usage give the possibility to update and improve the content and increase the level of professional training of extracurricular educational establishments of Ukraine.