У статті обґрунтовано необхідність дослідження стресових станів особистості в процесі діяльності, теоретично визначено причини та наслідки виникнення стресів, стадії розвитку
стресової реакції. Емпірично визначено особливості перебігу стадій стресу за об’єктивними та суб’єктивними параметрами його переживання.
В статье проанализированы подходы к изучению динамики переживаний стресса личностью в процессе деятельности. Выявлены отличия в переживаниях стресса на четырех уровнях его развития, обозначенных как «уравновешенность», «тревожность – повышенное волнение», «сопротивляемость», «истощение».
The article is devoted research of dynamics of experience of stresses at personality. In work psychological scientific views concerning the maintenance and structure of concepts “emotion”, “experience”, “stress” are systematized. It is theoretically defined: the reasons and consequences of occurrence of stresses in activity, a stage of development of stressful reaction. In the experimental results which specify in dynamism subjective
experiences, their dependence on stress level are shined.