У статті проаналізовано особливості розвитку лексико-семантичної сторони мовлення в нормі та при
аутистичних порушеннях. Далі проводиться порівняльний аналіз із особливостями цієї сфери у дітей з РАС.
Складено перелік робіт провідних сучасних науковців, які стосуються дослідження особливостей мовленнєвого
розвитку та системи корекційної допомоги дітям з РАС.
Представлено також припущення, щодо причин появи у дитини з аутистичними розладами специфічних
рис у розвитку лексико-сематичного компоненту мовлення на основі аналізу даних про ранній розвиток цих дітей.
В статті також пропонуються до уваги результати експериментального дослідження особливостей лексики і семантики дітей з нормою розвитку, дітей з РАС та моторною алалією. Також наводяться результати виконання
завдань, що спрямовані на дослідження рівня розвитку когнітивних функцій у визначених вище трьох категорій
дітей. Отримані результати дають підґрунтя для створення комплексних інтегративних методик для розвитку
мовлення у дітей з РАС.
В статье проанализированы особенности развития лексико-семантической стороны речи в норме. Далее
проводится сравнительный анализ особенностей этой сферы у детей с РАС. Автор отдельно составила
перечень работ ведущих современных ученых, касающиеся исследования особенностей речевого развития и
системы коррекционной помощи детям с РАС.
Представлено также предположение, о причинах появления у ребенка с аутистическими расстройствами
специфических черт в развитии лексико-сематичного компонента речи на основе анализа данных о раннем
развитии этих детей. В статье также предлагаются ко вниманию результаты экспериментального исследования
особенностей лексики и семантики детей с нормой развития, детей с РАС и моторной алалией. Также
приводятся результаты выполнения заданий, направленных на исследование уровня развития когнитивных
функций у обозначеных выше трех категорий детей. Полученные результаты дают основание для создания
комплексных интеграционных методик для развития речи у детей с РАС.
The article analyzes the features of the development of the lexico-semantic aspect of speech in the norm.
Further, a comparative analysis of the characteristics of this area in children with ASD is carried out. The author
separately compiled a list of works by leading modern scientists concerning the study of the peculiarities of speech
development and the system of corrective assistance to children with ASD.
An assumption is also presented about the reasons for the appearance in a child with autistic disorders of
specific features in the development of the lexical-semantic component of speech based on the analysis of data on the
early development of these children. The article also presents the results of an experimental study of the vocabulary and
semantics of children with normal development, children with ASD and motor alalia. It also presents the results of
performing tasks aimed at studying the level of development of cognitive functions in the above three categories of
children. The results obtained provide a basis for the creation of complex integration methods for the development of
speech in children with ASD.
To study the features of the lexical and semantic component of speech in ASD, we involved in the experiment a
category of children with autistic disorders of older preschool age who have speech and children with speech
development. Prior to testing, parents completed a CASD questionnaire and only children who scored more than 15
points were admitted to the experiment (indicating the presence of autistic manifestations in the child's behavior).
In the experiment, we investigated the ability of a child with ASD to establish formal and semantic connections
between lexical units, vocabulary volume, the formation of skills of word change and word formation, sound analysis and
synthesis, phonetic and prosodic speech, and cognitive mechanisms underlying based on these speech processes
(short-term and long-term verbal / non-verbal memory, somatognosis, auditory and visual gnosis, praxis, communication
skills, categorization and generalization).