У статті подана авторська порівнева модель професійної самосвідомості майбутніх спеціальних педагогів
та розкриті сутнісні характеристики компонентів рівня ціннісної зорієнтованості: рефлексивність, емпатійність,
інтегральне самоставлення. Розглянуті результати емпіричного дослідження цих компонентів у студентів різних
спеціалізацій («логопедія», «олігофренопедагогіка», «ортопедагогіка»). З’ясовано, що саморефлексивність
майбутніх логопедів та олігофренопедагогів пов’язана із самоінтересом, важливістю позитивного зв’язку з
оточенням, у досліджуваній групі майбутніх олігофренопедагогів – із самоповагою та самокерівництвом,
натомість у групах майбутніх логопедів та ортопедагогів – зі схильністю до самокритики та самозвинуваченням.
Окреслено засади побудови розвивальної психологічної програми з формування компонентів професійної
самосвідомості майбутніх спеціальних педагогів.
В статье представлена авторская модель уровней профессионального самосознания будущих
специальных педагогов и раскрыто сущностные характеристики компонентов уровня ценностной ориентированности: рефлексивность, эмпатийность, интегральное самоотношение. Представлены результаты
эмпирического исследования этих компонентов у студентов различных специализаций («логопедия»,
«олигофренопедагогика», «ортопедагогика»). Выяснено, что саморефлексивность в группах будущих логопедов
и олигофренопедагогов связана с самоинтересом, важностью положительных отношений с окружением, в группе
будущих олигофренопедагогов – с самоуважением и самоуправлением, однако в группах будущих логопедов и
ортопедагогов – со склонностью к самокритике и самообвинению. Определены принципы построения
развивающей психологической программы компонентов профессионального самосознания будущих
специальных педагогов.
The article presents the author's comparative model of professional self-consciousness of future special
educators and reveals the essential characteristics of the components of the value orientation level: reflexivity, empathy,
integral self-attitude. The proposed theoretical hierarchical model of professional self-consciousness of future special
educators contains three levels. The basic level of professional self-consciousness contains a number of moral attitudes,
or attitudes of individual self-consciousness to the moral values of life", the next, its second level is value orientation
(reflexivity, integral self-attitude, empathy), the third level is the factors of meaning (self-actualization, self-efficacy, and
innovation). The results of an empirical study of the components of the value orientation level in students of different
specializations ("speech therapy", "oligophrenic pedagogy", "orthopedics") are presented. It was found that selfreflexivity
in the groups of future speech therapists and oligophrenic educators is associated with self-interest, the
importance of a positive relationship with the environment, in the group of future oligophrenic educators, it is associated
with self-esteem and self-management, while in the groups of future speech therapists and orthopedists, with a tendency
to self-criticism and self-blame. At the level of value orientation, the professional self-consciousness of future special
educators is moderately formed, when it comes to positive self-attitude, and reflexivity and empathy are insufficiently
formed. The latter in all three groups is associated with readiness for personal change and transformation, in particular in
the groups of future speech therapists and oligophrenic educators it is associated with cognitive needs, and in the group
of speech therapists – with a willingness to learn new knowledge and approaches in professional activities. The
principles of constructing a developmental psychological program of components of professional self-consciousness of
future special educators are outlined.