У статті проаналізовано актуальні ідеї з проблеми профілактики педагогічних конфліктів у вищій школі. Охарактеризовано сутність, специфіку тьюторства у попередженні педагогічних конфліктів студентів, викладачів. Особливий акцент поставлено на особистісних якостях тьютора. Виняткову увагу приділено професійним якостям, умінням та навичкам комунікативної діяльності тьютора. Детально розглянуто її зміст, особливості, які використано для створення рекомендацій тьютору для профілактики педагогічних конфліктів у вищій школі.
The article analyzes actual ideas on the problem of preventing pedagogical conflicts in higher education. The essence, specificity of tutoring in the prevention of pedagogical conflicts of students, teachers is characterized. Particular emphasis is placed on the personal qualities of the tutor. Exclusive attention is paid to the professional qualities, abilities and skills of the communicative activity of the tutor. The content, features that are used to create recommendations for the teacher to prevent pedagogical conflicts in higher education are considered in detail.