У статті обґрунтовано актуальність дослідження проблеми. Здійснено аналіз наукових праць з проблем професійної підготовки фахівців, полікультурної освіти у зарубіжних країнах та в Україні. Проаналізовано законодавче забезпечення полікультурної освіти в Україні. Визначено суперечності у підготовці майбутніх викладачів. Охарактеризовано сутнісні ознаки базових понять дослідження: Людина-культури, полікультурна освіта майбутнього викладача. Визначено структуру, критерії та рівні полікультурної компетентності майбутнього викладача закладу вищої педагогічної освіти. Здійснено прогностичне обґрунтування розвитку полікультурної освіти майбутнього викладача в Україні.
The relevance of research the problem is substantiated in the article. The analysis of scientific works on the problems of professional training, multicultural education in foreign countries and in Ukraine is carried out. It was analyzed the legislative support of multicultural education in Ukraine. Contradictions in the training of future teachers have been identified. The essential features the basic concepts of the research were characterized: Man-culture, multicultural education of the future teacher. It was determined the structure, criteria and levels of multicultural competence the future teacher of higher pedagogical education institution. The prognostic substantiation of the development the multicultural education of future teacher in Ukraine is carried out.