У дописі розглянуто проблеми застосування інноваційних освітніх технологій в системі професійно-педагогічної підготовки викладача вищої школи. Розглянуто поняття змішаного навчання та окремі аспекти його реалізації у вищій школі, зокрема при навчанні магістрантів. Змішане навчання визначено як освітня технологія, що поєднує навчання з участю викладача (обличчям до обличчя) з онлайн-навчанням, що припускає елементи самостійного контролю студентом шляху, часу, місця і темпу навчання, а також інтеграцію досвіду навчання з викладачем і онлайн.
The report considers the problems of innovative educational technologies application in the system of professional and pedagogical training of a university professor. The paper highlights the concept of blended learning and specific aspects of its implementation in higher education, in the study of master's students in particular. Blended learning is defined as an educational technology that combines teacher-to-face learning with online learning, involving elements of student self-control of the path, time, place and pace of learning, and the integration of learning experience with the teacher and online.