Доведено, що автономія вищого навчального закладу є провідним принципом реформування системи вищої освіти, що висвітлено у відповідних державних документах (Закон України “Про вищу освіту”. “Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012-2021 роки”, Державна національна програма “Освіта” (“Україна ХХІ століття”). Виокремлено три напрями розробленості проблеми автономії: історико-педагогічний, філософсько-педагогічний та правовий. Показано, що автономія тісно пов’язана з такими важливими аспектами, як академічні свободи, місія та покликання університету, роль та місце вишів у суспільстві, якість та управління вищою освітою, місце останньої в системі суспільних інтересів, її модернізація тощо.
Доказано, что автономия высшего учебного заведения является руководящим принципом реформирования системы высшего образования, которое описано в соответствующих государственных документах (Закон Украины “ О высшем образование”. “Национальная стратегия развития образования в Украине на 2012-2021 года”, Государственная национальная программа “Образование” (“Украина ХХІ века”). Выделено три направления разработанности проблемы автономии: историко-педагогический, философско-педагогический и правовой. Показано, что автономия тесно связана с такими важными аспектами, как академические свободы, миссия и призвание университета, роль и место высших учебных заведений в обществе, качество и управление высшим образованием, место последнего в системе общественных интересов, его модернизация и т.п.
It is proved that the autonomy of a higher educational establishment is the leading principle of reforming the system of the higher education that is reflected at the relevant state documents (The law of Ukraine “About the higher education”, “National strategy of a development of education in Ukraine for 2012-2021”, the State Education national program (“Ukraine of ХХІ century”). It is established that the autonomy of higher educational establishment is the independence of the educational institution of the higher education in selection and placement of personnel, implementation of educational, scientific, economic and other activity, according to the legislation and the charter of a higher educational establishment. The higher educational establishments autonomy provides responsibility for creation of optimum conditions for free search of scientific truth, its free statement and distribution. The higher educational establishments’ autonomy is shown in granting to students, pedagogical and scientific workers some academic freedoms. There are three directions of the autonomy problem readiness: historical and pedagogical, philosophical and pedagogical, legal one. It is shown that the autonomy is closely connected with such important aspects as the academic freedoms, mission and university calling, a role and the place of higher educational establishments at the society, quality and management of the higher education, the place of the last at system of public interests, its modernization and so forth.