Проаналізовано вимоги до сучасного рівня якості вищої освіти та визначено формуючі складові якості морської освіти у вимірі автономного статусу ВНЗ: дотримання керівництвом ВНЗ стратегії прискореного випереджувального інноваційного розвитку; регулярні інвестиції судноплавних компаній у створення навчального середовища для якісної підготовки плавскладу; налагодження стажування викладачів і курсантів на суднах закордонних компаній; застосування інформаційно-комунікаційних технологій на основі компетентнісного підходу.
Проанализированы требования к современному уровню качества высшего образования и определены формирующие составляющие качества морского образования в измерении автономного статуса ВУЗа: следование руководством ВУЗа стратегии ускоренного развития; регулярные инвестиции судоходных компаний в создание учебной среды для качественной подготовки плавсостава; налаживание стажировок преподавателей и курсантов на судах иностранных компаний, использование информационно-коммуникативных технологий на основе компетентностного подхода.
Here the requirements to modern level of higher education are analyzed and the formative constituents of maritime education quality are defined concerning the autonomy status of higher educational institution: following the strategy of enhanced development by the academic authority; regular investments of shipping companies into the creation of educational environment for qualitative preparation of crewmembers for vessels; creation and steady perfection of own educational and training basis for improvement of professional training of cadets; arrangement of advanced training and studies for teachers and cadets on foreign companies vessels for adequate qualitative preparation of teaching stuff for; implementation of communicative learning of English language for specific purposes of maritime use; application of information-communicative technologies on the basis of competency-based approach.