Університетська автономія, закріплена новим Законом України «Про вищу освіту», вимагає гармонізації взаємин між державою та університетською громадою у забезпеченні академічної життєдіяльності. Розвідку присвячено узагальненню історико-педагогічного виміру реалізації ідеї академічної свободи, пошукам шляхів удосконалення організації навчального процесу у вищій школі ХІХ – початку ХХ століття. Доведено провідну роль недержавних вищих навчальних закладів у втіленні ідей академічної автономії у досліджуваний період завдяки забезпеченню можливостей для творчої самореалізації студентської молоді.
Исследование посвящено обобщению позитивного исторического опыта обновления содержания образования в высшей школе, совершенствования учебных планов и программ, учебно-методической литературы с целью обеспечения условий для творческой самореализации студенческой молодежи. Доказано, что значительных успехов в воплощении идей академической свободы достигнуто в практике деятельности негосударственных высших учебных заведений. Особенное внимание уделено реализации украиноведческого компонента, что способствовал удовлетворению возросших интеллектуальных потребностей населения Украины ХІХ – начале ХХ ст.
University autonomy, reinforced by the Law of Ukraine «On Higher Education», requires harmonization of relations between the state and university community in providing academic sustainability. The paper aims to generalize historical and educational dimension of implementing the idea of academic freedom, as well as search for ways to improve organization of educational process in higher education in the 19th – early 20th century. It is proven that private higher education establishments were integral in implementing the ideas of academic freedom during the investigated period, for they provided multiple opportunities for students’ creative self-realization.
The influence of Russian Empire government policy on realization of academic freedom right in higher education during the investigated period is characterized. The advantages of subject system of education introduced in early 20th century are substantiated, the system gave students the right to select study courses and develop individual learning plans. It is stated that increase in students’ motivation for academic work as well as creative atmosphere of common research encouraged cooperation between participants of learning process.