Реформи, що відбуваються в Україні, вимагають модернізації системи вищої освіти, яка реагує на будь-які зміни в житті суспільства. Значну роль у вирішенні цих проблем, якісній підготовці фахівців, удосконаленні цього процесу відіграють університети як важливі центри викладацької та дослідницької діяльності. Для їх успішної та результативної діяльності, виконання обов’язків перед студентами, викладачами та суспільством у цілому, за що вони повинен нести повну відповідальність, необхідні свобода, незалежність і економічна безпека від зовнішніх сил у викладанні, навчанні та дослідній роботі.
Реформы, происходящие в Украине, требуют модернизации системы высшего образования, которая реагирует на любые изменения в жизни общества. Значительную роль в решении этих проблем, качественной подготовке специалистов, усовершенствовании этого процесса играют университеты як важные центры преподавательской и исследовательской деятельности. Для их успешной и результативной деятельности, выполнения обязанностей перед студентами, преподавателями и обществом в целом, за что они должны нести полную ответственность, необходимы свобода, независимость и экономическая безопасность от внешних сил в преподавании, обучении и исследовательской работе.
The reforms which take place in Ukraine demand modernizing the system of higher education, which reacts on any changes in the life of the society. A significant role in solving these problems, qualified training of specialists, improving this process is played by the universities as the important centres of the educational and investigative activities. Freedom, independence and economic security from outer forces in teaching, learning and investigative work are necessary for their successful and effective activity, fulfillment of the obligations before the students, teachers and the society at large, for which they are fully responsible. The notions of “academic freedom” and “university autonomy” are interrelated, because the rights to education, teaching and research activity can be realized only under conditions of academic freedom and autonomy of the universities. Academic freedom foresees the academic activity that is the activity of the teachers and students, which they carry out freely without outer press. University autonomy is the necessary stage of the independence of the higher educational establishment to fulfill its many-folded activity.