У статті висвітлюється проблема поведінки підлітків, а саме те, що саме спонукає підлітків до дій, які являються девіантними. Згідно з оглядом психологічної, педагогічної та юридичної літератури ми визначили ряд понять: поведінка – це процес взаємодії особистості із середовищем, що виявляється у формі зовнішньої активності і опосередкований внутрішнім змістом; мотив – це потужна спонукальна сила здійснення діяльності; мотивація – сукупність психічних процесів, що впливають на загальну спрямованість та енергетичний імпульс індивіда, а також являються рушійним елементом поведінки; девіантна поведінка – це соціальна поведінка, яка відхиляється за своїми мотивами, ціннісною орієнтацією та результатами прийнятих у цьому суспільстві групових норм, цінностей, ідеалів, тобто нормативних стандартів. На основі цього ми зробили висновок, що девіантна поведінка має девіантну мотивацію. Здійснено аналіз причин і умов, що призводять до появи таких дій, які являються протиправними. Згідно з проведеним теоретичним аналізом встановлено, що включає потреби, бажання, інтереси, ідеали, цілі, переконання і цінності. У підлітків домінуючими мотивами відхилень виступають: корисливі мотиви, які пов’язані з матеріальною сферою; мотиви помсти, неприязні, розходження у поглядах, що проявляються в різних формах і варіантах агресії; прагнення негайно отримати задоволення; прагнення самоствердитися; прагнення до комфорту або високого соціального статусу; внутрішнє прагнення порушувати заборони; потреба відчувати приналежність до групи і отримувати її схвалення; нудьга; прагнення до ризику і гострих відчуттів; фрустрація; необхідність вимушеного захисту; альтруїзм. Особливості диференціації соціальної девіантності відбуваються за індивідуальними біологічними та психологічними особливостями індивіда. Виявлено зовнішні (в тому числі соціально-економічні), так і внутрішні (зокрема психологічні) фактори.
The article evulgates the problem of adolescents’ behavior. Videlicet, what motivates adolescents to actions that are deviant. According to the review of psychological, pedagogical and legal literature, we defined several concepts: «behavior» – is the process of interaction individual with the environment, which is manifested in the form of external activity and mediated by internal content; «motive» – is a powerful impellent force of activity; «motivation» – a set of mental processes that effect on the general direction and energy impulse of the individual. It is also the impellent element of behavior; «deviant behavior» is a social behavior that deviates in its motives, value orientation and the results of group norms, values, ideals, rather normative standards accepted in a given society. Based on this, we concluded that deviant behavior has deviant motivation. An analysis of the causes and conditions that lead to the occurrence of these actions, which are illegal, is done. According to the theoretical analysis, it is established that it includes needs, desires, interests, ideals, goals, beliefs and values. In adolescents, the dominant motives for deviations are: selfish motives that are related to the material sphere; motives of revenge, hostility, differences of opinion, manifested in different forms and variants of aggression; the desire to get pleasure immediately; the desire to assert itself; desire for comfort or high social status; internal desire to violate prohibitions; the need to feel belonging to the group and get its approval; boredom; risk-taking and thrills; frustration; the need for forced protection; altruism. Features of differentiation of social deviance occur according to individual biological and psychological characteristics of the individual. External (including socio-economic) and internal (in particular, psychological) factors are revealed.