У статті розглянуто тему бездоглядності та безпритульності дітей, що є значною проблемою сьогодення. Актуальність дослідження автори пояснюють тим, що Україна під впливом зростання дитячої безпритульності та бездоглядності вимушена шукати ефективних шляхів розв’язання кризової ситуації щодо охорони дитинства сиріт і дітей, сім’ї яких опинилися у складних життєвих обставин. Аналіз нормативно-правових документів, як вказують автори, не задовольняє розв’язання кола проблем дітей, яких відносять до категорії бездоглядних і безпритульних. У статті акцентовано увагу на багатоваріантності шляхів потрапляння й перебування дітей на вулиці; надано опис основних чинників, що зумовлюють потрапляння та перебування бездоглядних дітей на вулиці (криміногенний, родинний чинник, об’єктивна ситуація як чинник; патологічні девіації; молодіжний чинник; організаційний та інформаційний чинник). У матеріалах публікації зазначено, що одним із варіантів розв’язання проблеми бездоглядності є запровадження уповноваженого з прав дітей (омбудсмена). Необхідність існування омбудсмена зумовлюється щонайменше трьома причинами: діти внаслідок особливостей психічного і фізичного розвитку вимагають особливого підходу; діти не завжди самостійно можуть захистити свої права й законні інтереси через відсутність життєвого досвіду і певною мірою залежне становище; майбутнє будь-якої країни визначається благополуччям розвитку кожної дитини. Дитячий омбудсмен покликаний домагатися не тільки додержання законодавчо закріплених прав дітей, але й розширення і більш повного дотримання батьками своїх обов’язків перед дітьми. Автори зазначили також і практичні рекомендації для фахівців соціальної сфери, діяльність яких спрямована на профілактику та подолання проблеми бездоглядності дітей (залучення дітей громади до активного соціально-виховного життя; активізація громади щодо справ дітей; створення комісії у складі представників громади для перевірки дотримання суб’єктами підприємницької діяльності чинного законодавства України щодо продажу неповнолітнім алкогольних напоїв і тютюнових виробів, розроблення алгоритму моніторингу адресних соціальних виплат на утримання, превентивна просвітницька діяльність у закладах освіти дітей тощо).
The article considers the topic of neglect and homelessness of children, which is a significant problem today. The authors explain the urgency of the study by the fact that Ukraine, under the influence of growing child homelessness and neglect, is forced to look for effective ways to resolve the crisis to protect the childhood of orphans and children whose families are in difficult circumstances. The analysis of normative-legal documents, as the authors point out, does not satisfy the solution of the range of problems of children, who are referred to the category of neglected and homeless. The article focuses on the variety of ways to get and stay of children on the street; a description of the main factors that determine the presence and stay of neglected children on the street (criminogenic, family factor, objective situation as a factor; pathological deviations; youth factor; organizational and informational factor). The publication states that one of the options to solve the problem of neglect is the introduction of a Commissioner for Children’s Rights (Ombudsman). The need for the ombudsman is due to at least three reasons: children, due to the peculiarities of mental and physical development, require a special approach; children are not always able to independently protect their rights and legitimate interests due to lack of life experience and to some extent dependent position; the future of any country is determined by the well-being of each child’s development. The Ombudsman for Children is called upon not only to ensure that the rights of children are enshrined in law, but also to expand and more fully respect parents’ responsibilities to their children. The authors also noted the practical recommendations for social professionals whose activities are aimed at preventing and overcoming the problem of child neglect (involvement of community children in active social and educational life; community activation of children’s affairs; creation of a commission consisting of community representatives to check business activities of the current legislation of Ukraine on the sale of alcoholic beverages and tobacco products to minors, development of an algorithm for monitoring targeted social benefits for maintenance, preventive educational activities in children’s educational institutions, etc.).