This investigation focuses on information packaging in comparative structures of inequality in Old
English riddles in The Exeter Book dating back to the 10th century. It is maintained that comparisons do not
act as an economical way to introduce new information to the recipient, on the contrary the said structures
serve the purpose of misleading, misdirecting, obscuring the riddllee and in doing so the riddler builds blocks
which hinder the identification of the riddling entity. The latter though inanimate can take voices,
selfpresenting through semantically diffuse personal deixis (known as prosopopoeia). Also the main canonical
principle of information structure ‘old comes before new’ is violated in the said polipredicative sentences. The
information packaging of comparisons of inequality in Old English riddles takes the form: ‘unknown to the
recipient + new but known from the previous experience’. The riddler wraps the information so that it involves
the recipient’s exophoric context, often culturally bound. Old Norse and Gothic comparisons are contrasted in
order to shape the specificity of the Old English comparisons of inequality in riddling practice.
Дослідження спрямоване на вивчення іформаційного наповнення компаративних структур
нерівності у загадках давньоанглійської мови The Exeter Book Х ст. Установлено, що порівняння не
виступають як економний спосіб представлення нової інформації. Навпаки, вказані структури є
засобом для переобтяження, заплутування та спантеличення реципієнта з метою блокування легких
шляхів відгадування загадки. Суб’єкт загадки, хоч інколи й неістота, самоідентифікується через
розмиті семантично дифузні особові дейктики (прозопопея). З’ясовано, що канонічний принцип
інформаційної структури («старе передує новому») порушується в порівняннях давньоанглійських
загадок, оскільки старе, відоме у загадках, виступає невідомим. Інформаційне наповнення порівнянь
нерівності у названих загадках набуває такої форми: «невідоме реципієнту + нове, але відоме з
попереднього досвіду». Інформація представлена у такий спосіб, щоб задіяти екзофоричний (часто з
культурною складовою) контекст відгадувальника. Для виявлення специфічних рис давньоанглійських
компаративів нерівності у статті подекуди містяться звернення до відповідних структур готської
та давньопівнічної мов.