У статті розглянуто сутність та особливості фізичного розвитку дівчат молодшого шкільного віку, проаналізовано основи розвитку фізичних якостей у віці 6-10 років, наведено поняття аеробіки як засобу оздоровлення та зазначено її вплив на організм. Визначено основні вимоги до занять з аеробіки для дівчат молодшого шкільного віку та виокремлено ряд найбільш сприятливих вправ для досягнення бажаних цілей. Аналіз результатів дослідження вказує на те, що використання вправ з аеробіки не тільки сприяють розвитку конкретних фізичних якостей − швидкості, силової витривалості, спритності (координації), гнучкості, а й здатні розвинути музикальність, пам’ять, увагу, стабілізувати нервову систему, покращити психічно-емоційний стан та загальне самопочуття. Педагогічне спостереження проводилося протягом періоду з 20 вересня по 1 листопада 2020 року. Його базою є «Руда Ворона» у місті Ірпінь. У дослідженні прийняло участь (n = 20) дівчат віком 6-10 років.
В статье рассмотрено сущность и особенности физического развития девочек младшего школьного возраста, проанализировано основы развития физических качеств в возрасте 6-10 лет, приведено понятие аэробики как средства оздоровления и указано ее влияние на организм. Определено основные требования к занятиям по аэробике для девочек младшего школьного возраста и выделено ряд наиболее благоприятных упражнений для достижения желаемых целей. Анализ результатов исследования указывает на то, что использование упражнений по аэробике не только способствуют развитию конкретных физических качеств − скорости, силовой выносливости, ловкости (координации), гибкости, но и способны развить музыкальность, память, внимание, стабилизировать нервную систему, улучшить психоэмоциональное состояние и общее самочувствие. Педагогическое наблюдение проводилось в период с 20 сентября по 1 ноября 2020 года. Его базой является «Руда Ворона» в городе Ирпень. В исследовании приняло участие (n = 20) девочек 6-10 лет.
The essence and features of the physical development of girls of primary school age are considered in the article. The foundations of the development of physical qualities at the age of 6-10 years are analyzed. The concept of aerobics as an instrument of health improvement is given and its effect on body is indicated. The basic requirements for aerobics classes for girls of primary school age are determined and some of the most favorable exercises for achieving the desired goals are highlighted. The analysis of the research results indicates that the use of aerobic exercises not only contributes to the development of specific physical qualities − speed, strength endurance, agility (coordination), flexibility, but also it is able to develop musicality, memory and attentiveness, stabilize the nervous system, improve psycho-emotional state and general well-being. The pedagogical observation was conducted during the period from September, 14 to November 1, 2020. Its base is ‘Ruda Vorona’ in Irpin. The research involved (n = 20) girls aged 6-10 years. The main obstacles for using the aerobics exercises in the training process are a significant load on the girls' body and a high risk of injury, that increase the level of teacher responsibility and provide for the constant monitoring of the child's health and, if it is necessary, individual selection of exercises. That is why, it is important to use not only traditional general developmental exercises that are common in aerobics and are previously researched, but implement the modern methods, that are based on using innovative health technologies.