У статті проведено аналіз впливу біологічної добавки на рівень функціональної підготовленості та фізичної працездатності спортсменів, які систематично займаються легкою атлетикою. Визначено, що тренувальна та змагальна діяльність спортсменів, пов'язана зі значними енерговитратами, а L-карнітин, в якості добавки до раціону харчування, прискорює метаболізм у м'язах і підвищує фізичну працездатність спортсменів. Він не відноситься до групи заборонених препаратів і рекомендований для практичного використання в загальнооздоровчих і профілактичних цілях. Отримані, в нашому дослідженні, результати показали явно виражений позитивний вплив біологічно активної добавки L-карнітин у підвищенні фізичної працездатності і функціональної підготовленості легкоатлетів і довели можливість їх практичного використання в тренувальному процесі спортсменів у даному виді спортивної діяльності. Очевидно, що зміни, які відбуваються в організмі спортсменів, які використовували в раціоні харчування зазначені препарати, є ефективними у системі контролю за станом здоров'я спортсменів і корекції навчально-тренувального процесу.
В статье осуществлен анализ влияния биологически активной добавки на уровень функциональной подготовленности и физической работоспособности спортсменов, систематически занимающихся легкой атлетикой. Определено, что тренировочная и соревновательная деятельность спортсменов, связана со значительными энергозатратами, а L-карнитин в качестве добавки к рациону питания способствует повышению скорости метаболизма в мышцах и повышает физическую работоспособность. Он не относится к группе запрещенных препаратов и рекомендован для практического использования в общеоздоровительных и профилактических целях. Полученные в нашем исследовании результаты показали положительное влияние биологически активной добавки L-карнитин в повышении физической работоспособности и функциональной подготовленности легкоатлетов и возможность его практического использования в тренировочном процессе спортсменов в данном виде спортивной деятельности. Очевидно, что знание этих изменений является необходимой основой для создания эффективной системы контроля за состоянием здоровья спортсменов и коррекции учебно-тренировочного процесса.
The article analyzes the influence of biologically active additives on the level of functional fitness and physical performance of athletes who are systematically involved in athletics. It is quite obvious that in improving the efficiency of the process of training athletes, along with improving the means and methods of sports training, the factors that contribute to the growth of performance and accelerate the recovery processes after significant muscular loads play an important role. One of the first and main means of recovery is nutrition, it is primarily capable of extending the limits of adaptation of the athlete's body to extreme physical activity, to promote the maintenance of high physical performance, the acquisition of a certain body composition. In this regard, the study of the peculiarities of changing the parameters of the functional readiness of athletes when using different types of biologically active additives is an urgent problem of modern sports and sports medicine and has important theoretical and practical significance. It was determined that the training and competitive activity of athletes is associated with significant energy consumption, and L-carnitine as an additive helps to increase the metabolic rate in the muscles and increases physical performance. It does not belong to the group of prohibited drugs and is recommended for practical use for general health and preventive purposes. The results obtained in our study showed the positive effect of the biologically active supplement L-carnitine in increasing the physical performance and functional fitness of athletes and the possibility of its practical use in the training process of athletes in this type of sports activity. Obviously, knowledge of these changes is a necessary basis for creating an effective system of monitoring the state of health of athletes and correcting the educational process.