У запропонованій статті розглянуто проблему професійної компетентності науково-педагогічних працівників фізичного виховання аграрного університету, освітня діяльність яких сприяє розвитку аграрного закладу вищої освіти та спрямована на підвищення якості навчання здобувачів вищої освіти. Висвітлено структуру педагогічної компетентності науково-педагогічного працівника фізичного виховання аграрного університету, яка містить такі компоненти: мотиваційно-ціннісний, когнітивно-процесуальний, розвивально-виховний, здоров’язбережувальний, комунікативний.
В предлагаемой статье рассмотрена проблема профессиональной компетентности научно-педагогических работников физического воспитания аграрного университета, образовательная деятельность которых способствует развитию аграрного заведения высшего образования и направлена на повышение качества обучения студентов. Освещена структура педагогической компетентности научно-педагогического работника физического воспитания аграрного университета, которая содержит следующие компоненты: мотивационно-ценностный, когнитивно-процессуальный, развивающе-воспитательный, здоровьясберегательный, коммуникативный.
The proposed article deals with the problem of professional competence of scientific and pedagogical workers of physical education whose educational activity contributes to the development of an agrarian institution of higher education and aims at improving the quality of education of higher education students at such universities. The article illuminates the structure of pedagogical competence of a scientific-pedagogical worker of physical education at an agrarian university; this competence contains the following attributes: motivational-value, cognitive-procedural, developing-educational, health-saving, and communicative. All components of the development of pedagogical competence of scientific and pedagogical workers of higher education institutions combine knowledge, skills, motivations, value orientations, and personal attitudes, and they determine a person's ability to self-realization and self-determination in effective pedagogical activity.